Neste uuring: säästlikud sõiduvõtted vähendavad kütusekulu kuni 15 protsenti

BNS
Copy
Mootorikütuse hinnad 18. mail Võru Neste tanklas.
Mootorikütuse hinnad 18. mail Võru Neste tanklas. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Neste ja Soome autokool Ajotunti.fi uurisid tänavu maist juunini sõidustiili ja sõiduõpetuse mõju kliimaemissioonidele ja tegid kindlaks, et vaid 15-minutilise koolituse käigus omandatud säästliku sõidu võtted vähendavad kütusekulu kuni 15 protsenti.

Hiljuti 1000 soomlase seas läbiviidud küsitluse järgi usub 54 protsenti vastanutest, et sõidab kliimasõbralikult, samas kui iga neljas ei oska öelda, kas nende sõidustiil on kliimasõbralik, teatas Neste.

«Olemasolevad lahendused heitmekoguste vähendamiseks hõlmavad väiksema heitmega kütuseid või sõidukeid, kuid lisaks neile vajame palju rohkem lahendusi. Meie uuring tõestas sõidutundide mõju autojuhtimisest tulenevatele heitkogustele,» ütles Neste turunduskommunikatsiooni, andme- ja digitaalvaldkonna, turunduse ja teenuste asepresident Mika Hyötyläinen.

Hyötyläineni sõnul oli projekti eesmärk anda ka tõuge selleks, et kliimasõbralik sõit muutuks sõiduõpetuse oluliseks osaks nii Soomes kui ka välismaal. Kui kogu juhiõppes osalev vanuserühm saaks ühesuguseid juhiseid, siis oleks mõju tulevasele sõidukultuurile tema hinnangul märkimisväärne.

Küsitluse järgi peavad end kõige kliimasõbralikumaks autojuhiks soomlased vanuses 25–34 ja 55–64 eluaastat. Kliimasõbraliku sõidu peamine põhjus on soov säästa kütust. Tervelt 72 protsenti 18–24-aastastest ütles aga, et soov vähendada heitgaase ja kaitsta loodust oli nende peamine motivaator kliimasõbralikule sõidule.

Neste ja Ajotunti.fi proovisõidud viidi läbi Helsingis. Marsruut oli kaheksa kilomeetri pikkune ja hõlmas sõitu nii linnas kui ka kiirteel. Proovisõit iga juhiga kestis kokku kaks tundi.

«Esimesel sõidul sõitis juht omas stiilis, misjärel kontrollisime tarbimisandmeid ja pidasime kompaktse teooriatunni, kus käisime läbi asjad, mis vajasid parandamist ja millega arvestada, et väiksema heitgaasiga sõita. Seejärel sõitsime uuesti sama marsruuti ja võrdlesime tulemusi. Katsetulemused näitasid 6–15 protsenti heitgaaside vähenemist olenevalt sõidustiilist ja juhist. Proovisõidul toimunud teooriasessioon tõi kaasa olulisi muudatusi sõidus, kusjuures sõiduaja kiirenduse osakaal vähenes ja teise ringi keskmine kiirus kasvas vähemate peatustega,» selgitas Ajotunti.fi sõiduõpetaja Kristiina Anunti.

Sõidustiili ja marsruudivaliku mõju heitmetele ja kütusekulule on varem uurinud ka VTT ja Neste. 2020. aasta kevadel uuris Neste koos HERE Technologiesi ja PTV Grupiga marsruudivaliku mõju maanteetranspordi heitkogustele. Soomes on Helsingi suurlinnapiirkonnas tehtud katsed näidanud, et kliimasõbralikuma marsruudi valimine võib vähendada süsihappegaasi emissiooni kuni 6 protsenti võrreldes kiireima marsruudiga, mida navigatsioonirakendused kõige sagedamini soovitavad.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles