Innovatsioon on rohkem lahutamine kui liitmine

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Ajal, mil valitseb totaalne informatsiooni üleküllus, on oluline valida, mida ignoreerida ja millest loobuda. Ettevõtjad, kes on edukad innovatsioonis, defineerivad ülesande pigem kitsalt, mitte laialt.

Eesmärk on loobuda liigsest, segadust tekitavast, raiskavast, ohtlikust või raskesti kasutatavast, vahendab Pärnu Konverentside ajaveeb.

Puuduolev on pigem olemasolevast. Kunstiteoste puhul on tähtis nii see, mida on kujutatud kui ka see, mis on välja jäetud. Näiteks Scion on auto, kust jäeti taotluslikult välja pea kogu lisavarustus, mis lõi võimaluse individualiseerimiseks. Uuenduse tulemusena investeerivad autoostjad keskeltläbi sama palju lisavarustusse kui maksab auto (ca 15 000 USA dollarit).

Lihtsad põhimõtted annavad parima tulemuse. Tavaliselt seostakse korda ja süsteemsust hierarhia ja arvukate reeglitega. Üha rohkem on näited, et parem lahendus on vastupidine. Londoni Olümpial loodi autode, ratturite ja jalakäijate jaoks ühine tänav, kus kehtis vaid üks põhimõte – «austa endast nõrgemat». Ainus võimalus edasi liikuda oli tempot aeglustada. Liiklus sujus (küll aeglasemas tempos) ja oli enamuse liiklejate jaoks üllatuslikult positiivne elamus.

Vähem infot paneb tööle fantaasia. Tavamõtlemise kohaselt peab idee olema konkreetne, kindel ja läbi mõeldud. Kuid kõige huvitavamad mõtted on sageli vastandina abstraktsed. Näiteks võib tuua kuulsa Cadbury gorilla reklaami, mis kasvatas šokolaaditahvlite müüki kahel järgneval kuul 10 protsendi võrra ja mida vaadati samal perioodil YouTube’s 7 miljonit korda.

Loovust soodustavad intelligentsed piirangud. Maalid on piiratud raamiga. 1990datel pidid marsikulguri insenerid kohanduma NASA strateegiaga «kiiremini, paremini, odavamalt». Tulemusena valmis uus kulgur alates projekti algusest kuni maandumiseni 44 kuu jooksul, mis oli poole lühem eelmisest missioonist.

Läbimurre vajab murrangut mõtlemises. Innovatsioon vajab uut vaatenurka. WellnessMart pakub ravi- ja terviseteenuseid (vaktsineerimised, ülevaatused jne.) tervetele inimestele. See ei näe välja nagu haigla, vaid sarnaneb moodsale kontorile. Ettevõtte asutaja arvates ei peaks terved ja haiged inimesed käima samas kohas, sest tervishoid pole mõeldud vaid haigetele.

Tegutsemine (või otsustamine) pole alati parem kui tegevusetus. Neuroteadused on tänaseks tõestanud, et loovad läbimurdelised ideed tekivad tänu aju võimele ühendada jõudehetkel erinevad mõttevälgatused ja infokillud. Kuid selleks tuleb ajule anda aega ja puhkust.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles