Soome leht: Eesti riigifirma võib siseneda uude Venemaa-ärisse

Liina Laks
, majandusajakirjanik
Copy
Foto: Raul Mee

Soome rahvusringhääling Yle kirjutab, et Eesti riigile kuuluv Operail tahab Soomes üle võtta Venemaa niklitranspordi, sest senine vedaja tahab Ukraina sõjale viidates ärist loobuda. Operail ütleb, et lepinguid ei ole ja isegi kui nikliveoks minema peaks, saab seda teha vaid mõne päeva.

Yle kirjutab, et iga kuu transporditakse Venemaalt Soome 160 miljoni euro väärtuses niklit. Seni on niklit vedanud ettevõte VR Group, kuid too tahtis lehe andmetel nüüd veod sanktsioonidele viidates lõpetada.

Kuid Venemaa nikkel leidis endale uue võimaliku vedaja - Eesti riigifirma Operaili. Soome registritest on näha, et Operail reserveeris endale alates detsembri keskpaigast Vainikkala-Kouvola-Harjavalta liinid ehk peamise raudteeosa, mida mööda niklit veetakse.

Venemaa kaupa veetakse läbi Soome sel lihtsal põhjusel, et head aseainet Vene toormele võtta ei ole.

Täpsemalt hakkab niklit vedama Operaili tütarettevõte Operail Finland Oy, mis on üks osa Operaili kontsernist, mis hiljuti müüki pandi ja kus müügiprotsess peaks olema üsna kaugele jõudnud.

«Operail ei ole sisenemas Soomes suurde Venemaa-ärisse. Vastupidi: me tegeleme Soome tegevusest väljumisega,» kinnitas Raul Toomsalu.

«Soome riigile kuuluv VR Transpoint ja Eesti riigile kuuluv Operail Finland on mõlemad üheaegselt tegelenud Venemaaga seotud import-, eksport- ja transiitkauba veoga Soome raudteedel. Operaili omanik otsustas sellest ärist täielikult väljumise kasuks käeoleva aasta maikuus. VR Grupp andis teada Vene kaubavahetuse teenindamise lõpetamisest tänavu suvel. Seega Vene kauba vedamisest väljuvad mõlemad riigiettevõtted, kuid VR peatas Vene veod meist varasemal kuupäeval – detsembri algusest,» lisas Toomsalu.

Toomsalu viitas, et  Operailil võtab väljumine veidi kauem aega kui VR-il, sest VR lõpetab ainult Vene kauba veo, Operail aga väljub kogu tegevusest Soomes, mis on pikem protsess. «Meie suur soov on, et müük toimuks juba sel aastal, kuid täpset kuupäeva anda või midagi garanteerida pole ju siiski võimalik,»

«Et Soome tegevusest väljumine oleks võimalikult väheste kuludega, st sellega ei kaasneks majanduslikku kahju omanikule, on Operaili juhatuse ülesandeks hoida ettevõtet Operail Finland kuni väljumiseni parimas võimalikus korras. See tähendab, et kuni väljumiseni hetkeni teeme me Soomes oma tavapärast tööd edasi – veame sanktsioneerimata kaupasid Soome raudteedel. Sanktsioneerimata kaupade sekka kuulub teoreetiliselt ka nikkel, kuigi tänaseks me praktikas me tänaseks niklit vedanud ega nikli vedamiseks lepingut sõlminud ei ole. Seda kinnitasime ka YLE’le,» ütles Toomsalu.

Toomsalu ütles Ylele, et poliitilised otsused peavad arvesse võtma seda, kui kaua võtab kohalikel ettevõtetel aega Venemaa toorainetele alternatiivide leidmine; nii selleks, et firmad vee peal püsiksid ning ka töökohad säiliksid. Postimees esitas kommentaaripalve nii Operailile kui ka majandus-ja kommunikatsiooniministeeriumile, kelle vastutusvaldkonda Operail kuulub. Niipea kui asutused vastavad, uudist täiendatakse.

Euroopal on huvi Venemaa nikli vastu ennekõike seetõttu, kuna seda kasutatakse palju akutööstuses. Maailma nikliturust moodustab Venemaa päritolu Wall Street Journali andmetel 5%, aga kõrgema sordi nikli puhul 17%.

Operail kuulub täielikult Eesti riigile. Ettevõte on majandus-ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalas. Firma on osad oma ärid müüki pannud, teiste hulgas vaguniäri, mis annab suurema osa kasumist. Peale Ukraina sõja algust on suur osa Operaili transiidist ära kukkunud, mistõttu firma on kahjumisse jõudnud: käesoleva aasta üheksa kuu äritulud vähenesid, võrreldes eelmise aasta sama perioodiga, 55 miljonilt eurolt 42 miljoni euroni ning kontsern jäi üheksa kuuga 3,5 miljoni euroga kahjumisse. Eelmisel aastal teeniti samal perioodil 3,5 miljonit kasumit. Ettevõte on koondanud või koondamas üle saja töötaja.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles