Elektriautod koguvad Eestis poolehoidu: müük kasvab mühinal (4)

BNS
Copy
Elektriauto.
Elektriauto. Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Elektriautode arv suurenes Eestis aastaaga viis protsenti 1254 sõidukuni, hübriidsõidukite arv kasvas aastaga aga lausa 35 protsenti. 

Aasta 2019 hakul oli Eestis registreeritud ligi 746 500 sõiduautot, neist 7598 olid elektri- või hübriidsõidukid, kirjutab statistikaameti juhtivanalüütik Piret Pukk statistikablogis. Viimase viie aastaga on Eestis suurenenud hübriidsõidukite arv üle nelja, elektriautode arv aga ligi kaks korda.

Euroopa Liidus suurenes sõidukite arv viimase viie aastaga kuus protsenti. Riikidest, mille kohta andmed on kättesaadavad, oli 2017. aastal viis riiki, kus üle 1 protsendi registreeritud autodest olid elektri- või hübriidsõidukid: 2,4 protsenti sõidukitest olid elektri- või hübriidsõidukid Rootsis, 1,9 protsenti Poolas, 1,5 protsenti Ühendkuningriigis, 1,4 protsenti Prantsusmaal ja 1,2 protsenti Belgias. Enim on Euroopa Liidus registreeritud elektri- või hübriidsõidukeid Ühendkuningriigis, Prantsusmaal ja Poolas.

Eesti teedele ilmusid esimesed tänapäevased elektriautod elektromobiilsuse programmi algatusel 2011. aastal, mille järel rajati laadimistaristu ja 2014. aastal lisandus toetuse abil üle pooletuhande elektriauto.

Elektriautod on tavaautodest märgatavalt kallimad, peamiselt kergitab nende hinda aku. Elektriauto sõidukilomeeter maksab jällegi mitu korda vähem kui sisepõlemismootoriga auto oma, sellega sõites kaasneb vähem müra ega teki heitgaase.

Elektriautode peamisteks miinusteks võib pidada suurt ajakulu akude laadimisel, laadimiskohtade paiknemist ja väikest sõiduulatust, eriti talvistes oludes.

Hübriidautod kasutavad sõitmiseks mitut energiaallikat – elektri- ja sisepõlemismootorit. Hübriidsõidukid on efektiivsemad kui tavalised bensiini- või diiselmootoriga sõidukid ja need toodavad vähem heitmeid.

Aastal 2017 oli rahvusvahelise energiaagentuuri (IEA) andmetel maailmas kasutusel umbes 3,1 miljonit elektriautot, kümne aasta pärast aga oodatakse teedele juba üle 100 miljoni elektriauto. Sellele aitavad kaasa poliitikad, mis soodustavad elektriautode kasutuselevõttu. IEA andmetel jääb siiski küllaltki palju ruumi ka sisepõlemismootoriga autodele. Aastail 2035–2040 peaks autode koguarv ulatuma planeedil 2 miljardini.

Eesti võttis hiljuti vastu elektrisõidukite toetusmeetme. Äsja avas keskkonnainvesteeringute keskus ka taotlusvooru elektriliste sõidukite ostutoetusteks. Toetuste kogusumma on 1,2 miljonit eurot ning see on eelkõige mõeldud transpordiettevõtetele. Selle summa eest on võimalik soetada kuni 240 elektriautot.

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles