Valitsus tahab Euroopa Komisjonilt saada 85 protsenti Rail Balticu rahastusest

PM Majandus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pärnu Rail Balticu terminali eskiis.
Pärnu Rail Balticu terminali eskiis. Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Neljapäeval andis valitsus heakskiidu Euroopa Komisjoni ettepanekutele Euroopa Ühendamise Rahastu (Connecting Europe Facility ehk CEF) uue rahastusperioodi ettepanekutele. Komisjoni ettepanekute kohaselt säiliks oluliste piiriüleste taristuprojektide, nagu Rail Baltic, rahastus senisel määral.

Euroopa Komisjon tuli tänavu juunis välja ettepanekutega Euroopa Liidu uue eelarveperioodi transpordiprojektide rahastamiseks. Tegu on küll esialgsete ettepanekutega, mida liikmesriigid ning Euroopa Parlament alles arutavad, kuid tänase teadmise põhjal Rail Balticu rahastuspõhimõtteid ning ootust senisele 85-protsendilisele maksimaalsele toetusmäärale ümber kujundada pole vaja, teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Majandus- ja tarstuminister Kadri Simsoni sõnul on Euroopa Komisjoni ettepanek piiriüleste taristuprojektide rahastuse säilitamiseks oluline samm ühtsema Euroopa suunas. «Rail Balticu projekt täidab kõiki CEF rahastu ja Euroopa-ülese transpordivõrgustiku prioriteetsete projektide kriteeriume ja on seetõttu väga selgelt konkurentsivõimeline CEF rahastust toetuse saamiseks. Seda on oluline meeles pidada ka projekti elujõulisuses kahtlejatel, kui arutlusteemaks on kõikvõimalikud muud rahvusvahelise raudtee ehitamise alternatiivid juba kokkulepitu kõrval,» ütles Simson pressiteates.

«Igal vähegi realistlikul pakutud alternatiivil on vähemalt sadadesse miljonitesse küündiv hinnasilt, kuid EL-poolne toetusmäär ei küündi kindlasti 85 protsendi lähedalegi. Erinevad tipptasemel tasuvusanalüüsid on näidanud Rail Balticu projekti kindlalt tasuva ettevõtmisena ning sellisel kujul lähevad Eesti, Läti ja Leedu sellega ka edasi,» märkis minister.

Kuigi Euroopa Komisjoni ettepaneku järgi oleks uuel eelarveperioodil Ühtekuuluvusfondi poolt rahastatavate projektide EL toetusmäär kuni 70 protsenti, on üldine EL rahastamise praktika lähtunud põhimõttest, et (kõrge EL lisandväärtusega ning) laia mõjuga piiriüleste projektide elluviimist püütakse toetada kõrgema toetusmääraga. Euroopa Komisjon on teinud ettepaneku esmatähtsate ülepiiriliste projektide, nagu Rail Baltic, rahastamist 85 protsendise toetusmääraga.

Kokku on Euroopa Komisjoni ettepaneku järgi uuel perioodil CEF rahastus 42,3 miljardit eurot, millest 30,6 miljardit on kavandatud transpordi, 8,7 energia ja 3 digitaliseerimise projektide elluviimise toetamiseks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles