USA bensiininõudlus haihtub kui Hummer

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hummer.
Hummer. Foto: SCANPIX

New Yorgi eeslinnade tänavanurkadel võib täheldada midagi šokeerivalt ebaameerikalikku: nukralt tühjade vineerakendega bensiinijaamade parklates peremehetseb umbrohi.

Põhjuseid selleks on mitmeid, muuhulgas kindlasti ka maanteeäärsete suurkettide üha heldemad allahindlused.

Siiski rõhutavad mahajäetud bensiinijaamad kalki tõsiasja: maailma suurima naftatarbija bensiininõudlus on haihtumas.

Energiaministeeriumi statistikaosakonna esialgsetel andmetel on 12. augustiga lõppenud nelja nädala nõudlus USAs olnud 9,163 miljonit barrelit päevas – sama tase, mis kahe aasta eest languse ajal.

Maikuised kinnitatud andmed kõnelevad aga, et esmakordselt alates aastast 2001 oli päevane bensiinitarbimine alla 9 miljoni barreli päevas.

Teadaolevalt osutavad täna avaldamisele kuuluvad Ameerika Bensiiniinstituudi andmed sellele, et samamoodi on kahanemas sisemaine naftanõudlus, milles on juhtiv roll bensiinil.

Naftaturgude tõususpekulandid kohtlevad USAd kui Hummerit, General Motorsi «ebaviisakat» bensiinijoodikut, mis finantskriisi kiiluvees hinge heitis.

USA on minevikumuusika, ütlevad nad. Vaadake parem nõudlust Hiinas ja Lähis-Idas. See on pidurdamatu!

Ja selles jutus leidub iva. Rahvusvaheline Energiaagentuur IEA, olles märkinud ära juunikuise üldise languse, ennustab Hiina tänavuseks nõudluseks ligikaudu 9,6 miljonit barrelit päevas, mis teeks 550 000 barrelit tõusu.

Hummeri surm – 9,1-protsendilisest töötusest rääkimata – on üsna efektiivne naftavarude vabastamise vahend.

Kui ettevõtted taas värbama asuvad, kasvab ehk kodanike hulk, kes teel tööle autoga bensiinijaamast läbi põikavad. USA energiainfo amet aga erilist lootust ei süsti: bensiininõudlus tulevat tuleval aastal 8,93 miljonit barrelit päevas, ehk vaid 50 000 võrra rohkem kui tänavu.

See oleks 2003. aasta tase.

Copyright The Financial Times Limited 2011. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles