McDonald's laste peibutamise pärast kohtus

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pärnus avati McDonalds`i kiirtoidurestoran.
Pärnus avati McDonalds`i kiirtoidurestoran. Foto: ANTS LIIGUS/PRNPM/EMF

USA tarbijakaitserühmitus kaebas kohtusse McDonald'si, süüdistades kiirtoiduketti reklaamipettuse rakendamises laste meelitamiseks oma restoranidesse.

Rühmitus nimega Center for Science in the Public Interest (CSPI) väidab oma hagis, et McDonald's kasutab lasteeinesse Happy Meals paigutatud «promomänguasju» selleks, et õhutada lapsi oma vanemaid tüütama ja kiusama, kuni nad restorani tuuakse.

Samuti väidavad süüdistajad, et enamik lasteeineid sisaldavad rohkem rasva, soola ja kaloreid, kui alla 8-aastastele lastele soovitatav on.

Californias esitatud tsiviilhagile taotletakse ühtlasi kollektiivhagi staatust, hagi algatajaks on 41-aastane kahe lapse ema.

Tegemist on juba teise suure kaliibriga rünnakuga McDonald'si lastele suunatud turunduse vastu paari viimase nädala jooksul. Novembris keelustas San Francisco järelevalvekomisjon Happy Mealide müügi, jõustumisega tuleva aasta lõpu poole.

«Me oleme oma Happy Mealide üle uhked ja kavatseme oma brändi, reputatsiooni ja toitu jõuliselt kaitsta,» ütles McDonald's pressiteate vahendusel. «Me oleme veendunud, et lapsevanemate silmis on Happy Meal üks vahva lasteeine, kus on parajas koguses kvaliteetseid toiduaineid, mis tasakaalustatud menüüd hästi täiendavad.»

McDonald'si tegevjuht Jim Skinner kaitses detsembri alguses Financial Timesi vahendusel oma firmat nn «toidupolitsei» üha valjeneva hädakisa eest koduturul, kes muuhulgas süüdistab McDonald'sit lihavusepideemia leviku hoogustamises USAs.

«Meie kliendid on täiesti suutelised ja kompetentsed ise oma valikuid tegema,» ütles Skinner. San Francisco keelu kohta ütles ta aga: «See on täiesti vale lähenemine, mis ei lahenda mitte midagi. Lihavusele see lõppu ei tee.»

CSPI tsiteerib oma kaebuses firmasisest uudiskirja, kus seisab, et kui lastega pered McDonald'sit külastavad, on 53 protsendil juhtudest selle otsuse ja valiku taga lapsed. Hagis seisab, et McDonald's reklaamib oma Happy Meale lastele ja pakub neile reklaammänguasju, teades, et lapsed käivad siis oma vanematele peale, et neid sinna viidaks.

«McDonald's õõnestab teadlikult vanemate õigusi ja on käivitanud otseselt lastele suunatud peturünnaku,» ütles CSPId esindav advokaat Stephen Gardner. «McDonald's tuleb võtta vastutusele, nad peavad lõpetama ebaseadusliku tegevuse.»

Kahjutasu hagiga taga ei aeta, rahul oldaks advokaadi honorari ja teiste väljaminekute korvamisega. Samas palutakse otsust, mis teeks lõpu mängukannidega varustatud Happy Meali reklaamimisele California lastele.

Reklaamivaba lapsepõlve eest seisva liikumise Campaign for a Commercial-Free Childhood asedirektor  Josh Golin on hagi üle rõõmus. «Vanemate meelevalla õõnestamise ja laste otsese sihikule võtmise vallas on McDonald's kõige hullem,» ütles ta. «Nende ärimudel on ehitatud üles sellele, et panna lapsed oma vanematele võimalikult sageli pinda käima.»

Copyright The Financial Times Limited 2010. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles