Eesti meediareklaamiturg langes aastaga kolmandiku

Hetlin Villak-Niinepuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Meedia korruptsioon ei ole levinud.
Meedia korruptsioon ei ole levinud. Foto: Peeter Langovits

Eesti meediareklaamituru käive ulatus 2009. aastal 1 109 miljardi kroonini. Kui kolme esimese kvartali jooksul turu langus järjest süvenes, liikudes trendis -34 protsenti kuni -40 protsenti, siis neljas kvartal näitas languse seisakut ning stabiliseerus -33 protsendi juures.

Aasta kui terviku käibelanguseks tuli -36 protsenti, selgus TNS Emori reklaamikulutuste uuringust Adex.


Neljanda kvartali käive 304,8 miljonit krooni oli võrreldes 2008. aasta neljanda kvartali 452,5 minjoni krooniga ligi kolmandiku võrra väiksem.

Aasta reklaamikäive jagunes eelneva aastaga sarnaselt, suurima käibega oli teine kvartal (29 protsenti aasta käibest), järgnes masu-eelsetel traditsiooniliselt suurim neljas kvartal (27 protsenti) ning ootuspäraselt oli väikseima käibega suvine kolmas kvartal (20 protsenti).

Koguturul toimunud langusega samas rütmis liikusid välimeedia -36 protsendiga ja telereklaamiturg -31 protsendiga. Kõige suurem langeja oli printmeedia vastavalt -41 protsenti ajalehtede ja -56 protsenti ajakirjade osas. Turu keskmisest mõnevõrra vähem langesid raadio (-26 protsenti) ja internet (-24 protsenti).

Meediareklaamituru jätkuva languse taga on suures osas seniste käibelt juhtivate kategooriate nagu autod (-70 protsenti), tööpakkumised (-74 protsenti), mobiilside (-31 protsenti) ning kinnisvara (-67 protsenti) mahtude drastiline langemine. Sarnaselt kaks aastat tagasi meediareklaamiturgu väga positiivselt mõjutanud valimistele loodeti ka 2009. aasta kahtedelt valimistelt palju, kuid valimisreklaami käibed jäid loodetust oluliselt väiksemaks ja nende mõju kogu aasta käibele ei olnud kuigi märkimisväärne.

Enim reklaamitud tooteharu Eestis 2001. aastal olid jaekaubandus, mobiilside, kontserdid, festivalid, finantsasutused, teenused, autod, ravimid, mööbel, ehitusmaterjalid, sportimine, lõõgastumine ja internet.

Möödunud aasta suurimad reklaamijad olid EMT, reklaamimahtudelt järgnesid Procter& Gamble, Rimi Baltic, Tele2 Eesti, Elisa Eesti, A-Selver, Danone, L'Oreal, Tallink Grupp ja Keskerakond.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles