Lugeja küsib: kas ettevõte tohib minult viimaste kuude elektri- või telefoniarveid näha küsida?

Piret Lakson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Ühes e-poes tellimuse teinud Tarbija24 lugeja sai sealt kirja, et tema tellimus on rutiinse turvakontrolli tulemusel ootel, kuna soovitakse veenduda selles, et ta on volitatud kaardikasutaja. «Tellimuse vabastamiseks palusid nad mul saata e-kirja teel viimase kolme kuu olmearve (kas elektri-, telefoni- või gaasiarve), et nad saaksid veenduda minu kehtivas aadressis. Kas see on ikka õigustatud?» küsis lugeja.

Vastab Andmekaitse Inspektsiooni nõunik  Stiina Liivrand.

Sellise praktikaga ei ole Andmekaitse Inspektsioon seni kokku puutunud ja andmekaitse seisukohast seda just parimaks praktikaks pidada ei saa. Tehingusse mitte puutuvate andmete küsimine ei ole kooskõlas minimaalsuse ja eesmärgikohasuse põhimõtetega, millest seadus käsib isikuandmete töötlemise juures lähtuda.
Nimetatud põhimõtted nõuavad, et isikuandmeid võib koguda üksnes määratletud ja õiguspäraste eesmärkide saavutamiseks ning neid ei või töödelda viisil, mis ei ole andmetöötluse eesmärkidega kooskõlas. Lisaks, isikuandmeid võib koguda vaid ulatuses, mis on vajalik määratletud eesmärkide saavutamiseks.

Samas, e-poest tellimine ja kliendisuhte aluseks olevate kasutajatingimustega nõustumine on vabatahtlik. Seega, kui ettevõte on oma teenuse kasutajatingimustes kirjeldanud kõiki andmete töötlemise viise ja eesmärke ja klient on teie poolt kirjeldatud tuvastussüsteemiga vabatahtlikult nõustunud (näiteks nõustub saatma oma telefoni- või elektriarve), saab seda pidada seaduse piires olevaks, sest tegu on isiku nõusolekul andmete töötlemisega.

Ühe lisanüansina nõuab isikuandmete kaitse seadus, et isikuandmete töötlemiseks nõusolekut ei tohi küsida teenuse tüüptingimuste sees. Praktikas tähendab see seda, et tüüptingimustega nõustumine ja andmetöötlusega nõustumine peab olema eraldi tahteavaldusega võetud.

Kokkuvõttes, kui e-poe klienditingimustega nõustudes on klient teadvalt andnud nõusoleku enda mistahes andmete töötlemiseks, siis on see teenusepakkuja ja kliendivaheline lepinguline suhe. Kui kliendile ei ole e-poe teenuse tüüptingimused või andmetöötluse tingimused vastuvõetavad, ei saa kliendisuhet tekkida.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles