USA kütusevarud on vähenemas

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Joel Kukemelk.
Joel Kukemelk. Foto: LHV

Nafta puurimise mahud saavutasid USAs tipu 1970. aastate alguses 3,5 miljardi barreli juures. Tollasesse aega jäid ka riigi suurimad tõestatud naftavarud - 40 miljardit barrelit. Tänaseks on aastased tootmismahud kukkunud 45 protsenti ja jõudnud 1,9 miljardi barreli juurde ning tõestatud naftavarud langenud üle 50 protsendi alla 20 miljardi barreli.


Samal ajal on USAs registreeritud sõidukite arv kerkinud 1970. aasta 110 miljonilt ligi 255 miljonini 2010. aastal. Kiiresti on kasvanud ka autodega läbitud sõidumiilid - USA Transpordiameti hinnangul läbiti mootorsõidukitega USA teedel 1989. aastal 2,04 triljonit miili, 1999. aastal 2,62 triljonit miili ja 2009. aastal 2,97 triljonit miili. On täiesti selge, et ameeriklased vajavad energiasaadusi täna enam kui kunagi varem ning iga mööduva aastaga ollakse üha suuremas sõltuvuses imporditavast kütusest. 11 aastat tagasi oli USA rafineerimistehastesse jõudvast naftast 59 protsenti välismaise päritoluga.

Koos majanduse kasvamisega jõudis see 2008. aastaks tõusta ca 66 protsendini, kuid viimane majanduslangus on selle tänaseks langetanud 63 protsendini. Nüüd, kus räägitakse taastuvast USA majanduskasvust, on tõenäoline, et sõltuvus välismaisest naftast on taas kiiresti tõusuteel.

Kuid kas majanduslanguse ajal USA nafta ja mootorkütuse reservid väiksema tarbimise tõttu ka kasvasid, mis vähemasti mõneks ajaks leevendaksid ameeriklaste ees seisvat energiaküsimuse probleemi? Vastus on: minimaalselt. Suurim USAs toimunud majanduslangus alates 1946. aastast ei suutnud kaasa tuua märkimisväärset kütusevarude kasvu. Numbreid vaadates näeme, et toornafta kommertsvarud on USAs märtsi lõpu seisuga 2010. aastal 12,5 protsenti kõrgemal kui 2008. aastal ning mootorkütuste varud 2 protsenti madalamal kui 2008. aastal samal ajal. Varude vähenemisele peaks sel aastal kaasa aitama seegi, et ameeriklased, kes möödunud aastal majanduskriisi tõttu oma suviseid autoreise piirasid või need üldse ära jätsid, on helgema tuleviku ootuses sel suvel suurema tõenäosusega autosõidu hooajal (driving season) autorooli taha istumas. Praegustest mootorkütuse varudest piisaks USAs ca 25-ks normaalse tarbimisega päevaks, kuid kevade ja suve edenedes on see number kiiresti allapoole tulemas. 

See tähendab, et nüüd on taastuva globaalmajanduse taustal vägagi reaalne oht, et koos nõudluse kasvuga tuleb tarbijail mootorkütuste eest iga mööduva kvartaliga hakata maksma üha kõrgemaid hindu. Kui energiavarusid ei suudeta oluliselt kasvatada madalama nõudlusega majanduslanguse perioodil, on seda veelgi raskem teha suurema nõudlusega majanduskasvu aegadel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles