Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

New Yorkeri koostööpanga süsteem eksitas ostjaid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ühe Hansapanga kliendi konto väljavõte ja New Yorkeri tšekk. Vaatamata arvest täpselt ühe protsendi võrra suuremale broneeringule võttis pank hiljem raha ikka õiges summas.
Ühe Hansapanga kliendi konto väljavõte ja New Yorkeri tšekk. Vaatamata arvest täpselt ühe protsendi võrra suuremale broneeringule võttis pank hiljem raha ikka õiges summas. Foto: Postimees.ee

Segaduse Kristiine keskuse New Yorkeri kaupluse kaardimaksetega põhjustas firma koostööpartner, kes töötleb tehinguid läbi rahvusvahelise kaardimaksesüsteemi, kuid vaatamata õigest summast suurematele broneeringutele võttis pank klientide arvetelt maha õige summa.

Eilse Postimees.ee artikli ja üleskutse peale laekus toimetusele info seitsmeteistkümnelt inimeselt, kelle seas oli nii Hansapanga kui ka SEB Ühispanga kliente - neil kõigil oli kontol broneeritud tšekil näidatust täpselt ühe protsendi võrra suurem summa.



Laoinsenerina töötav Martin Paberit rääkis Postimees.ee’le, et ostis New Yorkerist pluusi, dressipluusi ja püksirihma ning arve lõppsummaks oli 637 krooni. Kontoväljavõtet kontrollides selgus aga, et broneeritud on hoopis 643 krooni 37 senti.



«Ootasin selle poe tulekut Eestisse pikka aega, nüüd olen väga üllatunud sellisest asjast,» märkis Paberit.



«Olen New Yorkeri poodides käinud Saksamaal, Inglismaal ja Hollandis. Selle poe riided on minu maitse järgi ja ka soodsa hinnaga,» lisas ta.



Kontolt läheb maha õige summa



Kui eile ei suutnud ei New Yorker ega firma koostööpartner DNB Nord pank probleemi algsele põhjusele jälile jõuda, siis täna küsis Postimees.ee kommentaari nii Hansapangalt kui ka SEB Ühispangalt ning viimase abiga selgusidki segaduse tagamaad.



Hansapanga pressiesindaja Kristi Künnapas jäi tekkinud olukorda kommenteerides napisõnaliseks, öeldes vaid, et Hansapank võtab kliendi kontolt kindlasti maha selle summa, mille klient on ostukohas allkirjastanud - «kindlasti ei ole see suurem, kui tšekil näidatud.»



Järgi kontrollides saime teada, et vale on olnud tõesti vaid broneering, mitte debiteeritud summa. Põhjust ei osanud Künnapas aga öelda.



Küll aga leidis põhjenduse SEB Ühispank. Panga pressiesindaja Silver Vohu sõnul ei tule New Yorkeri kaupluses sooritatud kaardimaksed läbi Eesti-sisese kaardimaksesüsteemi, vaid läbi väliskliiringu nagu rahvusvahelised maksed. «Kuigi nad on kroonis,» rõhutas Vohu.



Silver Vohu sõnul juhtub seda väga harva, et kroonimaksed tulevad Eesti pankade kaardikeskuse asemel läbi rahvusvahelise süsteemi.



«Kuna see (kaardimaksetehing - toim.) tuleb väljast, siis tehniliselt käsitatakse seda kui välismakset ja sellele rakendub pisut suurema broneeringu tegemise süsteem,» märkis Vohu.



Panga pressiesindaja sõnul tehakse aga välismaksete puhul veidi suuremaid broneeringuid, et kliendil oleks väikese valuutakursi kõikumise korral see summa hiljem kontol olemas. Nimelt jõuavad välismaksed panka tihtipeale märksa hiljem, mõnikord kuni kuu aega hiljem pärast ostu sooritamist.



«Kui makse jõuab reaalselt panka, siis võetakse kliendi kontolt maha summa antud päeva valuutakursi alusel ning ülejäänud summa vabastatakse broneeringu alt,» selgitas Vohu.



Kuigi New Yorkeri Tallinna kaupluses tehtud kaardimaksete puhul pole välisvaluutaga midagi pistmist, tingis just nimelt globaalse kaardimaksesüsteemi kasutamine vigaste broneeringute tekke.



New Yorker ei välista koostööpartneri vahetust



Ka DNB Nord panga kaardiosakonna juht Maksims Tumanovs kinnitas, et kaardiomanike kodupanga süsteem võib tõlgendada tehinguid välismaksetena, kuid samas arvas ta, et see ei tohiks nii olla, kuna kõik tehingud vastavad kohalike tehingute tingimustele: on teostatud Eesti territooriumil, Eesti kaupmehe juures ja Eesti pangakaardiga ning on tasutud Eesti kroonides.



«Ainuke selgitus, mida ma antud juhul näen, on see, et meie kasutame tehingute töötlemiseks globaalset Visa/MasterCardi kliiringusüsteemi, mitte Eesti kohalikku süsteemi,» märkis Tumanovs. Samas süüdistab DNB Nord ikkagi kohalikke pankasid, kes peaksid Tumanovsi arvates probleemi kiiremas korras lahendama.



New Yorkeri Skandinaavia finants- ja haldusjuht Lars Erikson oli sellise asjade käigu peale veidi üllatunud, öeldes, et DNB Nordiga sõlmiti leping arusaamaga, et tehinguid töödeldakse Eesti-siseselt.



«Riiast selgitati New Yorkerile, et tehinguid töödeldakse küll Riias, kuid tegemist on nö Eesti tootega, mis on võrreldav Eesti pankade kaardikeskuse süsteemiga,» rääkis Erikson.



«Kui meie pank ei suuda seda probleemi lahendada ning ei vasta meie vajadustele, peame kaaluma selle vahetamist Eesti teenuse vastu,» ütles Erikson lõpetuseks.



Erikson palus kõikidel inimestel, kes on Tallinna New Yorkeris kaardiga maksnud ja hiljem oma kontolt tšekil märgitust suurema broneeringu avastanud, kontrollida hiljem järgi, kas pank on debiteerinud õige summa. Kui ka debiteeritud summa on vale, tagastatakse kliendile loomulikult enammakstud raha.

Tagasi üles