Eesti pere asub võitlusse Soome automaksuga

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kui Soomes töötav eestlane tahab üle lahe viia ka oma isikliku auto, tuleb tal arvestada, et Soome toll võib nõuda ülikõrge automaksu tasumist.
Kui Soomes töötav eestlane tahab üle lahe viia ka oma isikliku auto, tuleb tal arvestada, et Soome toll võib nõuda ülikõrge automaksu tasumist. Foto: Küllike Rooväli

Kokkolas elav Eesti perekond vaidlustas Helsingi halduskohtus Soome tolli otsuse konfiskeerida neilt kuni automaksu tasumiseni Eestist liisitud ja siinses autoregistris arvel olev sõiduauto.

Eesti kodanik Merike Paulus elab ja töötab koos abikaasaga juba kolm aastat Kesk-Soomes Kokkolas, ligi 500 kilomeetri kaugusel pealinnast Helsingist.

Mullu suvel liisis Paulus Eestis Hansa Liisingu abil auto, et seda kasutada Soomes töösõitudeks ja kodumaal käimiseks. Kuna auto omanikuks on Eestis asuv liisingufirma, registreeriti sõiduk Eesti autoregistris.

Rõõmu avarama liikumisvõimaluse üle jätkus Paulustel selle aasta veebruari lõpuni, mil tema koju ilmus Soome tollitöötaja nõudmisega võtta auto arvele Soomes ja tasuda sellelt 10 000-eurone maks. Kui Paulus sellest keeldus, saabus tema koduõuele tolli treiler, mis viis auto aresti.

Tolliteenistus põhjendas seda range automaksuseadusega, mille kohaselt ei tohi Soome elanikud kasutada autoregistris arvele võtmata sõidukeid. Riiki toodud autode pealt tuleb tasuda maks, mis uute autode puhul ulatub 28 protsendini turuhinnast pluss käibemaks.

Soome automaksud on maailmas ühed kõrgemad ja seadused täis tingimusi, mis võivad selle kergitada isegi auto hinnast suuremaks. Ajuti teravaks kiskuv debatt automaksude üle on Soomes kestnud aastaid.

Pauluse sõnul on arusaamatu, kuidas saab Soome toll nõuda Eesti liisingufirmale kuuluva auto registreerimist Soomes vaid ettekäändega, et auto kasutaja on kantud Soome rahvastikuregistrisse. «Soomes polegi võimalik ametlikult töötada, kui sa pole kantud rahvastikuregistrisse,» rääkis ta.

Samuti on tema sõnul kummaline, et toll võis auto konfiskeerida rikkumissüüdistust esitamata ning nüüd ähvardab sõiduki tasumata automaksu katteks maha müüa.

«Kogu meie ümbruse eestlaste kogukond väriseb ja ootab tolli otsust, mis määrab nendegi saatuse,» rääkis Paulus. «Auto arestimise oleme kaevanud Helsingi halduskohtusse, aga seal ootab järjekorras 23 000 automaksustamise asja!»

Mitmed õigusasjatundjad on juhtinud tähelepanu, et Soome automaksuseadus on vastuolus Euroopa õigusega.

Paulused kavatsevad kohtuvaidluses Soome bürokraatiaga tugineda Euroopa Ühenduste Kohtu lahendile, mis käsitleb nn Van Lenti juhtumit.

1999. aastal sai Belgia kodanik Hans Van Lent süüdistuse seaduserikkumises, kui Belgia politsei tabas ta juhtimas naaberriigis Luksemburgis registreeritud autot. Sarnaselt Soomega nõuab Belgia, et riigi elanike sõidukid oleks riigi autoregistris, et koguda automaksu. Van Lent sõitis autoga, mille oli talle liisinud Luksemburgi tööandja.

Asi jõudis Euroopa Kohtusse, mis leidis, et seadus on vastuolus tööjõu vaba liikumise põhimõttega – kuigi iga riik võib ise makse kehtestada, ei tohi ta seada lisakoormisi töölkäimiseks kasutatavate sõidukitele.

Soome automaks

• Soome seadused nõuavad, et riiki toodud autolt tuleb enne registreerimist tasuda automaks.

• Automaksu kohustuse alla kuuluvad sõidukid, mille tühimass on alla 1875 kilogrammi.

• Registreerimata autosid tohib kasutada tolliameti eriloal ja autoregistrikeskuse väljastatud tunnistuse alusel.

Allikas: Soome toll

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles