Meelespea internetist ostmisel

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Caro/Scanpix.

Internetist tellimisel võib tekkida palju küsimusi: mis siis, kui tellitud toode tegelikkuses ikkagi ei meeldi ning see soovitakse tagastada? Kas peab kogu raha ette maksma või võib tasuda osa ka kauba kättesaamisel? Kas interneti teel tellitud kaupade kvaliteedi osas saab samuti kahe aasta jooksul kaebust esitada nagu tavapoes sooritatud ostude puhul? Kust saada nõu, kui midagi peaks juhtuma? Tarbijakaitseamet selgitab.



Mida internetist ostmisel silmas pidada?

Tarbijakaitsereeglid kehtivad vaid tehingute puhul, mis on sõlmitud eraisiku ja juriidilise isiku vahel - loetletud õigused ei kehti eraisikult ostes. Enne kauba tellimist tasub tähelepanelikult tutvuda ostmistingimustega, võimalikud küsimused tuleks esitada otse klienditeenindajale.

Müüjalt võib paluda, et ta annaks internetipoe lehekülgedelt puuduva või arusaamatuna tunduva olulise info maksetingimuste, kauba tagastamise võimaluste, müügigarantii jms kohta kirjalikult. See aitab lahendada hilisemaid võimalikke pretensioone. Ostuga seotud teave ning kirjavahetus on soovitatav välja printida ja alles hoida.

Samuti tasub jälgida, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised lisakulud (posti- või teenustasud) võivad toote hinnale lisanduda. Juhul, kui posti- või internetimüügifirma soovib osa kauba hinnast ettemaksuna, peab see olema lepingu tingimustes kirjas. Vastavalt võlaõigusseadusele ei tohi müüja ettemaksu nõuda rohkem kui 50 protsendi ulatuses kauba hinnast.

*Tarbijakaitsereeglid kehtivad vaid eraisiku ja juriidilise isiku vahel sõlmitud tehingute puhul
*Enne kauba tellimist tutvu tellimistingimustega
*Küsimused esita otse klienditeenindajale
*Hoia ostuga seotud info alles
*Ettemaksu ei tohi nõuda üle 50 protsendi kauba hinnast

Ole teadlik taganemisõigustest!

Kuna tarbijal ei ole internetist ostes (samuti kataloogist ja ka telefoni teel tellides) võimalik tootega vahetult tutvuda, võib sõlmitud lepingust Eestis taganeda 14 päeva jooksul hetkest, mil toode on jõudnud tarbijani. Teistes Euroopa Liidu liikmesriikides on tagastustähtajaks vähemalt 7 päeva.

Kauba tagastamine

Sageli maksab toote tagastamisega seotud postikulud kaupleja. Antud kohustuse võib panna ka tarbijale, kuid see peab olema selgelt tellimistingimustes kirjas.

*Tarbija tasutav kauba tagastamisega seotud kulu ei tohi ületada 10 eurot (ligikaudu 156 krooni).

*Kui tarbija otsustab lepingust taganeda, tuleb talle 30 päeva jooksul pärast lepingust taganemist tagastada ka tema makstud summa.

*Kui müüja ei suuda tellimust täita, peab ta tarbijat sellest teavitama ja makstud raha 30 päeva jooksul tagastama.

14-päevane tagastamisõigus ei kehti:

*kauba puhul, mis on valmistatud tellija isiklikke vajadusi arvestades (nt tarbija mõõtude järgi);
kauba puhul, mis on kiiresti riknev või mille kasutamistähtaeg on möödunud;
perioodiliselt ilmuvate trükiste puhul (nt ajakirjad);
*audio- ja videosalvestustele ning arvutitarkvarale, juhul kui tarbija on ümbrise avanud;
asjadele, mida oma olemuse tõttu ei saa tagastada.

Kaebuse esitamine

Tarbijal on õigus esitada müüjale kaebus, kui kaup ei vasta lubatud tingimustele. Näiteks kui tooted erinevad pakutud näidistest või on puudustega. Kui kaubal ilmneb mingi defekt, saab tarbija esitada kaebuse kahe aasta jooksul alates toote kättesaamisest. Sama kehtib ka tavalisest poest ostetud kauba kohta.

Sarnased õigused on tarbijatel kõikjal Euroopa Liidus. Lisateavet oma tarbijaõiguste kohta saab Tarbijakaitse infoliinilt 620 1707 (E-R kell 8.00-16.30) ning kodulehelt www.consumer.ee/kampaania.

Hetkel on käimas õpetlike lugude kogumise konkurss teemal «Tarbija kogemuste killud». 2. märtsini 2009 saab esitada läbi kodulehe www.consumer.ee/kampaania oma kurva või õnneliku lõpuga tarbijateemalise kogemusloo. Jutuvõistluse auhinnafond on kokku 12 000 krooni.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles