Garage48 – eestlaste hobiprojekt saavutas rahvusvahelise tuntuse

Raigo Neudorf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Garage48 üritused on laienenud Aafrikas ka sellistesse piirkondadesse, kus korraldajate turvalisuse huvides on püssimehed kõrvale palgatud.
Garage48 üritused on laienenud Aafrikas ka sellistesse piirkondadesse, kus korraldajate turvalisuse huvides on püssimehed kõrvale palgatud. Foto: Priit Salumaa

Eestlaste välja töötatud ja uute IT-lahenduste loomisele keskendunud ettevõtmine Garage48 on napi pooleteise aastaga kerkinud nii Eestis kui välisriikides tuntud üritustesarjaks.

Garage48 kasvas tegelikkuses välja sellisest organisatsioonist nagu Eesti start-up juhtide klubi. Tegu on organisatsiooniga, mis ühendab alustavate ning oma toodete ja teenustega turule püüdlevate firmade juhte.

Organisatsioon sai 2009. aastal alguse sellest, kui kohalik investeerimisfirma ASI (Ambient Sound Investments) korraldas alustavate ettevõtete ehk idufirmade juhtidele vastava koolituse.

Eesti asi
Garage48 üks loojaid ja eestvedajaid Martin Villig meenutab, et idufirmade juhtide kokkusaamine tundus mõistliku ettevõtmisena, kuna see tõi kokku sama valdkonna inimesed, kellele avanes ettevõtmise kaudu võimalus lahendada samu probleeme.

2010. aasta kevadel tekkis osal klubi liikmetel aga uus idee. Kuna start-up ettevõtete juhtide klubi on suunatud eeskätt sissepoole ehk klubi liikmetele, otsustas väike seltskond, et kogu start-up ettevõtluse valdkonda võiks edendada ka veidi laiemas plaanis.

«Tahtsime näidata, et ettevõtte loomine pole niivõrd keeruline asi,» põhjendab Villig.
Tema kinnitusel oli sel ajal USAs küll juba olemas üritustesari Start-up weekend, kuid seda pakuti frantsiisiga, mille eest tuli tuhandeid dollareid välja käia. Kuna Garage48 asutajad ei soovinud raha välja käia, otsustati luua omal käel uus ning kohalikele oludele sobiv mudel.

2010. aasta aprillis toimuski Garage48 nime all esimene üritus Tallinnas. Huvi oli suur: korraldajad müüsid välja kõik sada kohta.

Mida Garage48 üritus endast üldse kujutab, reedab mõnes mõttes ettevõtmise nimi. Mitmed IT-valdkonna edulood on alguse saanud just keldrist või garaažist, kus noored ja ettevõtlikud itimehed on aluse pannud maailma muutnud ideele või lahendusele.

Number 48 ettevõtmise nimes viitab aga ajale – täpsemalt tundidele –, mille jooksul on vaja üritusel osalevatel meeskondadel valmis saada oma lahenduse demoversiooniga.

Teisisõnu on tegemist üritusega, kuhu kogunenud IT-, turundus- ja ettevõtlustaustaga inimesed üritavad kahe ööpäeva jooksul ideest välja arendada mõne IT-lahenduse töötava prototüübi.

Läbimurre Aafrikas
Kuna esimene Garage48 üritus oli edukas, järgnes sellele üsna pea samalaadne üritus Tartus. Kolmas Garage48 üritus toimus aga hoopis Aafrikas – Keenias.

Praegu on Garage48 eestvedajail kaks peamist suunda, kus oma üritusi korraldatakse. Esmalt muidugi lähiregioon, mille alla kuuluvad Eesti, Läti, Leedu, Põhjamaad, Ukraina ja Venemaa. Teine suund on Aafrika.

«Me ise vaatame aktiivsemalt enda regiooni ehk Põhja-Euroopat. Samuti käivad läbirääkimised Peterburi ja Moskva suunal,» selgitab Villig.

Kõik praegused Garage48 vedajad (kokku 5-6 inimest) on samaaegselt seotud ka omaenda firmade juhtimisega, mistõttu on Garage48 seni tegutsenud n-ö hobiprojektina.

«Tahame jagada kogemusi, kuidas oma ettevõtet luua. Praegu pole ettevõtja elukutse Eestis veel kuigi populaar­ne ning noored justkui tahaks mõnele palgatööle minna. Tahame noortele näidata, et isetegemine ja töökohtade loomine on samuti võimalik ja põnev,» põhjendab Villig.

Jalutavad ideed
Teisest küljest ajendas Garage48 loojaid üritust läbi viima n-ö ringi jalutavate ideede rohkus.
«Väga paljud meie tuttavad, kes töötavad suurfirmades, käivad juba aastaid ringi ja räägivad mõnest põnevast ideest. Samas ei saa nad kuidagi nende ideede elluviimisega algust tehtud.

Nii pakume ka neile võimalust: istuge nädalavahetuseks maha ja proovige oma tööd ellu viia.
Kui see ei õnnestu – mis siis ikka – saad vähemalt uute asjadega edasi minna,» tõi Villig näite.
Nüüdseks on Garage48 nime all toimunud kümmekond üritust ning nende käigus on sündinud ligi 150 erinevat projekti ja IT-lahendust.

Osalejate huvi on olnud siiani vaid positiivne. Korraldajatele on olnud samas üllatav see, et kui alguses arvati osalejate huvi taga olevat uute ideede ja lahenduste elluviimine, siis nii see päris pole.

Tegelikkuses tulevad paljud kohale selleks, et uusi tehnoloogiaid ja lahendusi õppida ning teiste meeskondadega kontakte ja kogemusi vahetada.

Unetud ööd
Villigi sõnul on Garage48 ajakulutus meeskondade jaoks äärmiselt intensiivne, kuid samas ka väga hariv.
«48 tundi on hästi intensiivne aeg – sa pead reedeõhtusest ideest jõudma pühapäevaõhtuse demoesitluseni, kus tutvustad oma projekti,» selgitab Villig.

«Kui töötad inimesega ikka 48 tundi järjest ühise eesmärgi ja deadline’i nimel, on sul võimalus näha seda inimest pinge all töötamas ning sa õpid tema kohta tunduvalt enam.
See on väga väärtuslik info – sa leiad selliste ürituste käigus inimesed, kellega sobid ja kellega mitte. Sealt saad aru, kellega edaspidi projekte luua.»

Villigi sõnul magab enamik Garage48 üritusel osalejatest nende 48 tunni jooksul suhteliselt vähe. «Me siiski soovitame magada, vähemalt 6-8 tundi. Kuid on olnud ka noori, kes pannud Red Bulli peal järjest kõik 48 tundi.»

Ühine eesmärk
Kui tulemustest rääkida, on igal Garage48 üritusel umbes 20-30 protsenti selliseid meeskondi, kes pühapäeva õhtuks töötava demoni ei jõua. Valdav osa siiski jõuab töötava demoni ning esitleb ka töötavat IT-lahenduse prototüüpi.

«Kui sul ikka pole pühapäeva õhtuks miskit ette näidata, on paha lugu. Sa pead tähtajaks jõudma ja see paneb pingutama ühise eesmärgi nimel,» nendib Villig.

Seni on Garage48-l sündinud projektidest kõige edukamaks kujunenud üks Riia ürituselt välja kasvanud ettevõtmine, mille kaks äripoole esindajat on pärit Lätist, kaks tehnoloogiainimest aga Eestist. Nimetatud projekt osales hiljem ka Seedcampi New Yorgi voorus, mille nad võitsid ning tänu millele said ka sealtkaudu investeeringu.

Tegu on lahendusega, mis mõõdab sotsiaalmeedia kampaaniate efektiivsust ehk teisisõnu tööriistaga, millega turundus­inimesed saavad mõõta oma töö efektiivsust sotsiaalmeedias.

Mis puudutab Garage48 ürituste korralduslikku poolt, siis iga üritus võtab üsnagi suure hulga töötunde. Martin Villigi hinnangul kulub ühe ürituse korraldamisele paari kuu jooksul 400-500 tundi ning sellega tegeleb 3-5 inimest.

Hoolimata üritusi saatvast edust pole korraldajatel kavas Garage48 formaati väga palju muuta ning seda suuremaks puhuda. Villigi sõnul ei mahugi ühele üritusele palju üle saja osavõtja, kellest saab moodustada 12-15 meeskonda. «Näeme, et 48 tunni sisse ei mahugi rohkem, et nende meeskondade töid hinnata,» tõdeb Villig.

Mis puudutab ettevõtmise rahalist poolt, pole korraldajad seni seadnud endale eesmärgiks Garage48 teel endale raha teenida.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles