Kodumasinate lühike eluiga tühjendab soomlaste rahakotti

Ines Kuusik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pildil müügimees Kunderi tn kodumasinapoe müügimees Sven Peterson. Pilt on illustratiivne.
Pildil müügimees Kunderi tn kodumasinapoe müügimees Sven Peterson. Pilt on illustratiivne. Foto: Tairo Lutter

Briti tarbijaportaali Which? tootearvutused kinnitavad paljude inimeste igapäevakogemust, et kodumasinaid on üha keerulisem ja kallim parandada ja see sunnib inimesi parandamise asemel uut masinat ostma, kirjutab Soome ajaleht Taloussanomat.

Nii näiteks tuleb rahvusvaheliselt hinnatud, alates 1970ndatest kodumasinaid katsetanud ja hinnanud Suurbritannia tarbijaorganisatsiooni portaali Which? andmeil tänapäeva Beko pesumasina puhul paarikümneeurose varuosa vahetamiseks lahti võtta ka suur osa sisemusest.

Taloussanomat poolt küsitletud Soome kodumasinaparandajate sõnul tuuakse kõige sagedamini  parandamiseks pesumasinaid, järgnevad nõudepesumasinad. Sageli on masinatel probleemiks pisivead, mida põhimõtteliselt poleks ei raske ega kallis parandada.

Samas võib, eriti odavamate pesumasinate puhul, parandamine sellegipoolest osutuda keeruliseks ja aeganõudvaks, kuna eemaldada tuleb ka terved osad.

«Viie-eurose lihtsa varuosa vahetamine võib aega võtta ligi neli tundi ning isegi selle ajaga ei pruugi masin ikkagi korda saada, » ütles üks remondimees ajalehele Taloussanomat. 

«Kahtlemata on jäänud mulje, et parandamine on tehtud keerukaks,» arvab üks kodumasinaparandaja, kelle arvates panustavad tootjad pigem uute masinate müüki kui vanade hooldusse. Näiteks on üks suur tootja tema sõnul garantiikulude hüvitamisega nii palju venitanud, et hooldusfirmad tema masinate hoolduseks ülepea lepinguid sõlmida ei taha.

Samuti osutuvad paljud parandamiseks vajalikud varuosad uue seadme hinnaga võrreldes kalliks ja raskesti kättesaadavaks. Parandajate sõnul on kõige enam probleeme supermarketites levinud odavamate kodumasinamarkide nagu Hoover, Candy ja Indecit varuosadega.

Peale garantiiaega muutub varuosade muretsemine aga sageli pea kaks korda kallimaks. «Kõige hullem on selles osas Bosch, aga sama kehtib ka näiteks Siemensi ja Elektroluxi puhul,» selgitab remondimees.

Soome tarbijauuringute keskuse spetsialisti Johanna Varjoneni sõnul on praegune kodumasinate kvaliteet ärritav.  Kui praegu saab osta sügavkülmiku, mille elueaks lubatakse ligi 8-12 aastat, siis vanasti võis sügavkülmik vastu pidada ka 30 aastat. 

Põhjusena toob Varojenen välja praegusel ajal levinud poekettide ja tootjate äristrateegia ning viitab USAs ilmunud raamatule The Walmart Effect. Selles tuuakse välja ärimudel, mille kohaselt võtab suur kaubanduskett teatud tootja tooted müüki ning aitab saavutada suuri müüginumbreid, hakates samas avaldama survet üha madalamate hindade saavutamiseks, ähvardades vastasel korral toote müügist loobuda.

Autori Charles Fishmani arvates on sellisel strateegial põhineva ärimudeli omaks võtnud nii tootjad, kauplejad kui ka tarbijad.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles