Kalev Aasmäe: äratav rike

Kalev Aasmäe
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kalev Aasmäe.
Kalev Aasmäe. Foto: Laura Oks

Paljude inimeste esimene reaktsioon Elioni teisipäeva õhtul alguse saanud ulatusliku rikke peale oli ilmselt vihastamine – iga päev kasutama harjutud teenuseid ei olnud enam. Töölt koju jõudnuna diivanile viskudes ja puldinupule vajutades ei saanud harjumuspäraselt liikuvat pilti jälgida ning ka meilipostkasti sisu jäi mõneks ajaks saladuskatte varju.

Kuigi kindlasti tekitas rike paljudele kodukasutajatele suuri ebameeldivusi, võis sel olla ka mõningane positiivne mõju. Kolleegide ja sõprade-tuttavate räägitu põhjal taasavastati tol õhtul igasuguseid põnevaid tegevusi – kes pühkis suuremad tolmukihid maha raamaturiiulilt ja hakkas lehitsema digimaailma pealetungi tõttu tähelepanuta jäänud trükiteoseid, kes otsis kapinurgast välja lauamängud.

Üks tuttav teatas Facebooki vahendusel uhkelt, et otsustas alustada uusaastalubaduse täitmisega ja võttis kargel talveõhtul ette selle aasta esimese jooksutrenni. Tahaks loota, et nii mõneski peres otsustati tavapärase igaõhtuse kollektiivse ekraanijälgimise asemel ette võtta midagi põnevamat ja siduvamat: ehk pühendati oma lapsi kelgutamiskunsti saladustesse või otsustati meelde tuletada vanemate sugulaste telefoninumbrid ja end nende tegemiste ja eluoluga kurssi viia.

Samas on Eestis ka palju neid inimesi, kellele Elioni pakutavate teenuste toimimine on hädavajalik leiva lauale toomiseks ja äri toimimiseks ning kui neid kasutada ei ole võimalik, on rahulolematus ettevõttega täiesti põhjendatud. Tegu on Eestis siiski väga olulise äriteenuse pakkujaga, kelle süsteemi toimimine peab olema igal juhul tagatud.

Kuigi mõned suured kliendid, nagu Estonian Air ja Kanal 2, suhtusid olukorda pigem rahulikult ja mõistvalt, leidub väga palju ka neid ettevõtteid, kes on õigustatult rahulolematud probleemi lahendamisega, nagu sellegagi, et seda ei suudetud ära hoida, ning ilmselt laekub pärast saamata jäänud tulude hindamist Elionile ka mitu kahjunõuet.

Kivi tuleks visata ka Elioni avalikkusega suhtlemise eest vastutavate kapsaaeda. On arusaadav, et tehnilisi probleeme tuleb paratamatult kõikidel telekommunikatsiooniettevõtetel ette, kuid Elion ennustas meedias teenuste täieliku taastamise aegu mitu korda järjest valesti, sundides tuhandeid pingsalt asjade arengut jälgivaid ja kiiret lahendust lootvaid inimesi taas ja taas ettevõttes pettuma.

Elion on enda sõnul juhtunust õppust võtnud ning kibekiirelt luuakse eraldiseisvat dubleerivat serveriruumi, mis tulevikus peaks sellise probleemi välistama, samuti analüüsitakse kriitiliselt ka enda tegevust probleemi lahendamisel. Õppust võtma peaks ilmselt ka tarbijad – tehnika toimimises ei saa kunagi sajaprotsendiliselt kindel olla.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles