Kümme viga, mida teevad kõik kodus töötajad

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kodukontor
Kodukontor Foto: SCANPIX

Su tee tööle on vaid astumine magamistoast elutuppa, sa ei tea midagi vestlustest veeautomaadi juures ja kannad «tööl» sama paari teksaseid juba kuuendat päeva. Sa töötad kodus. Paraku teevad inimesed kodus töötades sageli üldlevinud vigu, mis lõppkokkuvõttes õõnestavad nende usaldusväärsust töötajana.

Ükskõik, kas sa töötadki täiskohaga kodukontoris või oled lihtsalt võtnud ühe päeva kodus töötamiseks, on oluline säilitada professionaalsus. Juhtimistreener Debra Bentoni sõnul muutuvad USA kodus töötavate inimeste halvad tööharjumused üha ilmsemaks. USAs töötab pidevalt kodukontoris umbes 2,8 miljonit inimest ning neile lisandub veel 20-30 miljonit inimest, kes töötavad kodus vähemalt ühel päeval nädalas.

«Inimesed arvavad sageli, et nad pääsevad paljudest asjadest, kui tegutsevad suletud uste ja arvutiekraanide taga,» ütleb Benton. «Kuid tegelikult on nõnda, et suhtlemine on suhtlemine ja tehnoloogia ei asenda näost näkku kommunikatsiooni.»

Benton toob Forbes`is välja kümme levinud viga, mida kodus töötavad inimesed teevad.

Sa ei naerata

«Naerata, kui sa räägid telefoniga,» ütleb Benton, «ja jätka naeratamist, olenemata sellest, kes või mis teemal helistab» Naeratust on läbi telefoni kuulda.

Naeratus on oluline ka kirjalikult suheldes. Proovige seda, soovitab Benton. «Naeratus näol e-kirja kirjutades ei vali sa nii karme sõnu. Ja loomulikult on ütlematagi selge, kui oluline on naeratada videokonverentsil. «Tõsiste nägudega inimesed arvavad, et näivad rohkem keskendunud, kuid pigem võib nende nägudest välja lugeda ebamugavustunnet,» räägib ta.

Sa ei pane ennast korralikult riidesse

«Rääkisin naisjuhiga, kes ütles, et kasutab huulepulka ja parfüümi ning paneb jalga kõrge kontsaga kingad, kui teeb telefonikõnesid,» räägib Benton. «Üks teine juht pesi hambad enne kõnet, sest siis talle tundus, et ta kuuldub justkui puhtana.» Bentoni sõnul on oluline ka kodus riietuda nõnda nagu oleksid kontoris, eriti kui päev on täis tähtsaid kõnesid või videokonverentse. Hea väljanägemine annab enesekindlust. Ei mingeid koledaid oranže T-särke ja kui oledki poolenisti koduselt riides ning vaja osaleda videokonverentsil, siis vaata, et sa püsti ei tõuse!

Sul on halb rüht

Silmast silma suhtlemisel on kehakeel väga oluline. Bentoni sõnul aga tunnevad inimesed ka seda, kui teiselpool ekraani olija poos väljendab igavust või negatiivset suhtumist. Taas – videokonverentsil on hea rüht ja korralik kehakeel sama oluline kui tavasuhtelmisel. Ma tean inimesi, kes vallandati pärast konverentskõnet, sest nende ülemusel oli piinlik, kui kodused nad välja nägid, ütleb Benton.

Sa näed Skype'is välja nagu terrorist

Skype'i kasutades vaata ringi, mis su ümber on. Kas kuskil ei vedele aluspesu või tuhatoosi, mis ei tohiks paista. Püüdle korraliku tausta poole. Samas aga väldi seda, et näed valgel taustal välja nagu terrorist.

Su ümber on sobimatud asjad

Benton räägib juhtumi, kus üks mees tahtis videokonverentsil vett juua. Täiesti kahjutu tegevus ju. Kuid ta jõi vett õllekannust. Ja kui mees klaasi tõstis, nägid kolleegid läbi teralise webi-video, et mees joob töö ajal.

Silma riivavad rekvisiidid on veel näiteks tuhatoosid, hügieenitarbed, laste mänguasjad ja teiste klientidega seotud dokumendid.

Sa ütled «ei» e-kirjade vahendusel

Jaatavalt võib vastata e-kirja teel, kuid Benton soovitab äraütlemiste puhul kasutada telefoni. See on viisakas ja võimaldab kiiremini selgitada äraütlemise põhjusi. See on üks online-suhtlemise kuldreegleid.

Su e-kirjad on kohutavad

Kõigepealt on nad liiga pikad. Benton ütleb, et igale taotlusele, mis te teete kolleegile, töötajale või kliendile telefoni teel, tuleks lisada eraldi e-kiri.

Teisalt – vältige väga lühikesi e-kirju, mille sisu on vaid «hea», «aitäh», «ei sobi» jne. Selle asemel kirjutage nt «suurepärane idee!», «Ma hindan sinu aega.» või «palun aita mul aru saada, mida sa tegelikult silmas pead».

Sinu kodus on kärarikas

«Kodus töötades on lihtne olla tuim koduste häälte suhtes,» räägib Benton. Naabri haukuv koer, muruniiduki töötamine, laste jutuvadin segab tööle häälestumist. Harjumine nende häältega on viga, sest siis sina küll ei märka neid, kuid inimesed teiselpool telefonitoru ju kuulevad ja märkavad.

«Ma tean naist, kes teeb kaugtööd ja suvel on tal aias bassein, kus lapsed mängivad,» räägib Benton. «Iga kolme minuti tagant kostab sealt plärts või nutab laps. Ta ei arvanudki, kuidas taoline asi võib õõnestada tema usaldusväärsust.»

Kui aga aeg-ajalt kodused hääled ikkagi kuulduvad ja sa oled parasjagu tööprotsessis, siis on parem helisid klientidele selgitada. Näiteks: «Ka mu koeral on selle teema kohta midagi öelda!» Nõnda on parem kui jätta hääled tähelepanuta.

Sa unustad käepigistuse

Kui me suhtleme pidevalt inimestega virtuaalselt ega ütle kunagi päriselt «tere» ega tervita kättpidi, võib see olla suur viga.

Benton soovitab kasutada n-ö «virtuaalset käepigistust». Ehk lisada natuke isiklikku tooni igasse telefonikõnesse või e-maili, näidates üles huvi vastaja suhtes.

Sa arvad, et oled üksi

«Kui töötad üksi, on lihtne tegeleda multitasking'uga,» räägib Benton. Näiteks panna kõnede vahepeal käima pesumasin või täita kuluaruannet. See aga hajutab tähelepanu ja kokkuvõttes võib aega kuluda hoopis rohkem tehes tööd ja koduseid asju korraga. Ära lase taoliselt multitasking'ul harjumuseks saada, hoiatab Benton.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles