Venemaa naftaeksport sai uue löögi: merevedude hinnad kerkisid lakke

Erkki Erilaid
Copy
Vene tanker Tantal Vladivostoki lähistel.
Vene tanker Tantal Vladivostoki lähistel. Foto: Stringer

Idanaabri nafta tarnekulud tõusid järsult enne uute sanktsioonide kehtestamist, sest üha rohkem tankerite omanikke hoidub Vene toornafta vedamisest. See sunnib ostjaid leidma Vene naftale alternatiive.

Need laevaomanikud, kes on endiselt valmis Venemaa toornaftat transportima, üritavad riski eest rohkem tasu saada. Laevamaaklerid märgivad, et Läänemere-India suunal on tankerite tariifid tõusnud umbes 15 miljoni dollarini ehk ligi 20 dollarini barreli kohta, kirjutas Bloomberg.

Seega on kõigest mõne kuuga transport kallinenud enam kui 60 protsenti ja moodustab juba ligi veerandi hinnast, mida turgudel Vene nafta eest koos transpordikuludega makstakse. See sunnib juba ka sanktsioonidega mitteliitunud riikide ostjaid kaaluma alternatiive Vene naftatarnetele. Samas pole veel hinnalage Vene naftale suudetud kehtestadagi.

See on ka üheks põhjuseks, miks müüakse Vene sadamates Uurali naftasegu umbes 30 dollarit odavamalt kui Brenti toornaftat.

Veohindade tõusule aitab kaasa lisaks see, et Venemaa naftat saadetakse üha enam Euroopa traditsioonilistelt ostjatelt uutele tellijatele Aasias ja Lähis-Idas, mistõttu tarneajad pikenevad ja turule jääb vähem vabu laevu.

Rahvusvahelised laevanduskompaniid ootavad pinevusega üksikasju EL-i ja G7 riikide poolt kehtestatava nafta hinnalae kohta. EL-i liikmesriigid on hetkel sõlmimas kokkulepet, millega piiratakse eeldatavasti veel sel nädalal Vene toornafta barreli hind 60 dollarile. Venemaa on varem teatanud, et ei müü naftat ja gaasi riikidele, kes ülempiiriga ühinevad.

Samas järgmisel nädalal kehtestatavad sanktsioonid ja nende võimalikud erandid sillutavad teed üleminekule nn tumedale laevastikule ehk tankeritele, mille omanikud pole avalikult teada ja kes on vaatamata keeludele valmis jätkama Venemaa nafta käitlemist. Enamasti kasutatakse sellistel vedudel vanemaid tankereid, millel on juba kogemusi näiteks sanktsioneeritud Iraani nafta vedamisel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles