Kuus levinud lõksu, mis kulutama meelitavad

Tarbija24
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Et ostlemine täidab kaasajal nii meelelahutuse, eneseväljenduse kui emotsionaalse turgutuse leidmise funktsioone, tõi CNN Money välja kuus soovitust, mida liigse kulutamise vältimiseks jälgida.

«Irooniline küll, kuid kui inimesed tunnevad end majanduslikult ebakindlalt, kalduvad nad otsima kindlustunnet just ostude tegemisest,» ütles Carnegie Melloni ülikooli majandus-  ja psühholoogiaprofessor George Loewenstein.

«Kui mul oleks majanduslik kindlustunne, läheksin ma ostlema, seega, kui lähen ostlema, on mul järelikult ka majanduslik kindlustunne,» selgitas ta levinud mõtteviisi.

Ostlemisega kaasnevatest psühholoogilistest ohtudest aitavad hoiduda järgnevad soovitused:

  • Osta erinevatest poodidest

.Ajuskaneeringud on näidanud, et kui inimesed kaaluvad ostu sooritamist, aktiveerub aju piirkond, mis seostub mõnu ja heaolu saavutamisega. Väljamineku peale mõtlemisel aktiveerub aga ajuosa, mis mängib suurt rolli valuga seotud tunnete tekkimisel. Need kaks ajuosa mõjutavad otsust, kas ost sooritada või mitte.

Loewensteini hinnangul tajuvad kokkuhoidlikumad inimesed väljaminekute tegemisest suuremat valu, sel ajal kui priiskavate inimeste aju seda aistingut ei registreeri.

«Ühest poest paljude ostude tegemine võib tuimastada tundlikkust maksmisega seostuva valu suhtes,» selgitab Loewenstein. «Kui arve on juba 200 dollarit, võib kergesti tekkida tunne, et 20 veel kulutada ei ole enam probleem.»

Seega soovitab Loewenstein sooritada ostud erinevatest poodidest ja vältida korraga suurte kulutuste tegemist.

  • Ära osta allahindluste tõttu

Veel üks faktor, mis võib ajus valu ja mõnu vahelises võitluses otsustavaks osutuda, on allahindlused. Et allahindlustel on meie aju üle ülisuur mõjujõud, võib määravaks saada tunne, et sooritatakse hea tehing, isegi kui kaup ise on täiesti ebavajalik.

  • Kasuta sularaha

Kui maksmine aktiveerib ajus valuga seotud piirkondi, mõjuvad krediitkaardid nagu aspiriin. Kahjuks võivad nad hiljem tekitada hoopis peavalu.

«Makstes sularahas, võib inimene oma silmaga näha, kuidas rahakott jääb õhemaks,» seletab Duke’i ülikooli biheivioristliku majanduse professor Dan Arley. Kasutades krediitkaarti, muutub kulutamine abstraktseks. Seega on sularaha kasutamine üks võimsamaid viise ülekulutamise ohjeldamiseks.

  • Ole halva tuju suhtes tähelepanelik

«Kurbus vähendab meie enesehinnangut,» selgitab Lerner. «Sageli püüame seda tõsta rohkem maksmise abil.»

Näiteks on uuringute põhjal selgunud, et kui inimene peab ostuotsuse langetama peale depressiivse filmi vaatamist, on ta valmis sama kauba eest maksma kuni 3 korda rohkem.

  • Jälgi oma tahtejõu varusid

«Väsides väheneb meie võime kiusatusele vastu panna väga kiiresti,» selgitab Minnesota ülikooli turundusprofessor Kathleen Vohs. Et ühe eesmärgi nimel pingutamine võib tahtejõu varud sootuks ammendada, soovitab Vohs eesmärkide saavutamiseks vajalikku tahtejõudu treenida väikeste sammude kaupa.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles