Mäng Eesti Ekspressi kujunduse ja formaadiga – kas võit või kaotus?

Hetlin Villak-Niinepuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti Ekspress
Eesti Ekspress Foto: Peeter Langovits

Märtsi alguses tuli Eesti üks suurimaid nädalalehti turule uue kujunduse ja formaadiga ning võttis kasutusele uue paberi. Seejuures pidi leht tegema korrektuure senistes reklaamihindades.

Majanduslikult raske aeg on mõjunud ajalehtede ja ajakirjade reklaamimahtudele, mistõttu on nii mõnedki väljaanded pidanud oma senist väljanägemist ümber muutma või lausa uksed sulgema. Suure muudatuse tegi läbi ka nädalaleht Eesti Ekspress, mis muutus mõõtudelt väiksemaks ja võttis kasutusele teise paberi.

Tänu sellele muutusid ka väljaande reklaamihinnad, sest kliendilt võeti ära võimalus panna oma reklaam kriitpaberil esi- või tagakaanele.

Kui varasemalt maksis nädalalehe esikaane reklaam ettevõtjale 135 000 krooni, siis uue lehe lansseerimisega kukkus hind ligi 27 protsendi võrra 99 000 kroonile.
Reklaamiekspertide sõnul on siinkohal peamiselt tegemist siiski kosmeetilist laadi muutusega, mistõttu pidid muutuma ka reklaamide hinnad.

Arvuliselt võib küll näida, et senine reklaamirahade sissevool on lehel vähenenud, sest hind pole kukkunud mitte ainult esi- ja tagakaane reklaamil, vaid ka ülejäänud kõikidel teistel senistel kriitpaberil olnud lehekülgede reklaamipindadel.

Kuidas mõjutab kriitpaberi kaotamine reklaamitellijaid

«Teatav osa nõuab kriitpaberit ja pole nõus muul viisil reklaamima. Nende osakaal on hinnanguliselt mõni üksik protsent turust,» ütles meediaagentuuri OMD haldusjuht Arno Pae.

Teine osa eelistab Pae sõnul kriiti kuid arvestab ka muid kriteeriume. «Näiteks valides parema paigutuse ja kriidi vahel eelistab klient pigem esimest,» lausus Pae ja lisas, et selline suhtumine on täna kõige levinum.

«Seega kui väljaanne kaotab kriitpaberi võimaluse kuid säilitab ajakirjandusliku kvaliteedi ning pakub head trükikvaliteeti tavapaberil, siis peaksid kaotused turuosas olema minimaalsed,» arvas Pae.

Ka teiste meediaekspertide sõnul on olemas teatav hulk kliente, kes soovivad klantspaberit ja seni kuni ajalehed pakuvad kriitpaberit jäävadki need kliendid seda eelistama.

Täpset arvu, kui palju taolisi kliente olla võib, on pea võimatu välja tuua, kuid üldiselt on selliste soovidega pigem välismaiste kallite brändide kohalikud edasimüüjad.

Aeg-ajalt satub nende hulka ka mõni suurem sideoperaator või kaubanduskett, kuid need on alati oma reklaamidega nähtaval ka tavapaberil.

Kaotus reklaamihindades tehakse tagasi odavama trükihinnaga

Ekspressi puhul ei saa siin siiski rääkida vaid reklaamihindade langemisest, sest olulise nüansina tulevad mängu lehe kujunduse, paberi ja senise suuruse muutus.

Trükikojas on kriitpaberile lehe tellimine kallim, kui tavapaberile ja hinna määrab ka lehe suurus, mistõttu tekib siit omakorda kokkuhoid.

Seetõttu ei saa erinevate asjatundjate sõnul veel rääkida mingisugusest kaotusest, pigem on praegu suhteliselt jõuliselt sisenetud uude reklaamisegementi - jaekaubanduse turule.

Ilmselt kokkuhoidu silmas pidades liitis Ekspress senised lisatooted põhitoote vahele, mis on omakorda odavam.
Lehe optimeerimisega võibki siinkohal näha võitu kolmes komponendis. Esiteks lisatoodete liitmine põhitoodete vahele.

Teiseks muutus toote üldine formaat väiksemaks, mis toob võidu paberi mahult. Kolmanda nüansina vahetati kallim kriitpaber parendatud ajalehe paberi vastu välja. Siiski siin peab ära märkima ka selle, et teisalt vahetati ka osa endist paberit parendatud paberi vastu välja.

Praegu on lehe näol tegemist uue tootega ja kaotustest või võitudest on meediaekspertide hinnangul veel vara rääkida, sest kõik sõltub pigem sellest, mida allahindlustega teha suudetakse.
Kas suudetakse jääda endisele tasemele, kasvatatakse turuosa või pigem kahanetakse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles