Saab suri 60 aasta vanuselt

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Internet.

Rootsi majandusministri Maud Olofssoni sõnul oli Saabi tootmise lõpetamine halb uudis kõige hullemal ajal, mis võimalik.


Paljud rootslased olid vapustatud ja hämmingus, et General Motors lõpetas Saabi müügiläbirääkimised ning lõi hingekella nende ühele armsamale brändile.
«GM oleks võinud Saabi heaks palju rohkem ära teha,» ütles Olofsson ajakirjanikele.


USA kontsern püüdis juba aasta aega põdurale «rootslasele» ostjat leida, kuna neil oli nagunii plaanis keskenduda edaspidi vaid oma neljale põhibrändile ning kahjumites markidest loobuda.

Rootsi sportautofirma Koenigsegg Automotive'iga, keda toetas Hiina BAIC, jõuti küll esialgse kokkuleppeni, kuid novembris langes tehing ära. Siis astus areenile Hollandi nišifirma Spyker Cars, mis osaliselt kuulub Venemaa pangandusgrupile Convers Group.


GM, mis oli ise endale Saabi müügiks aasta lõpuni aega andnud, avaldas nädala algul veendumust, et asi jõuab tehinguni.

Mitmed läbirääkimistega seotud inimesed ütlesid ega, et Euroopa Investeerimispangalt loodetud laenusumma, mis ületas 400 miljonit eurot, oli sattunud kahtluse alla. Samuti ütles GM eile, et aeg firmat päästa oli otsa saanud. «Nagu me sel nädalal avastasime, on siin mitmeid asju, mida on võimatu lahendada. Ükskõik, kui palju me veel ka venitaks, sellest me jagu ei saaks,» ütles GMi läbirääkijate esindaja John Smith.

GM üritab maha müüa kõik Saabi «jupid», millele iganes ostja leitakse. BAIC on juba lubanud osta paari vanema mudeliga seotud tootmisseadmeid ning intellektuaalomandit. Rohkem ostusoove hiinlastel Smithi sõnul aga pole.

GMi poolt tõotatud likvideerimisprotsessiga jõuavad ühtlasi lõpule kuus aastakümmet, mille jooksul Saab omandas isikupärase disainiga ja innovaatilise auto reputatsiooni, inspireerituna oma endise emaettevõtte aeronautilisest pärandist.

Kahjuks ei piisanud Saabil lojaalsest ja kirglikust, kuid väikesest, kliendibaasist, et firmale pikemas perspektiivis äriedu kindlustada. GM ostis 1990. aastal Saabist poole ning omandas täisosaluse aastal 2000, lootes Saabist endale «ülemise otsa» lipulaeva kujundada. Samas aga tuli Rootsi üksus ameeriklaste omanduses vaid üks kord ots otsaga kokku.

Eelmisel aastal müüdi vaid 100 000 Saabi, mis moodustas globaalsest automüügist ühe protsendi ning oli isegi eelnenud aasta 133 000ga võrreldes suur allakäik. Kuna firma saatus oli ebaselge, langesid müüginumbrid tänavu veelgi kiiremas tempos.


Saabi fännid süüdistavad GMi firma unarusse jätmises ning viitavad vananenud tootevalikule. Uut mudelit ei ole nähtud juba kaheksa aastat. Uuendatud versioon pidi tulema turule 2010. aastal, kuid see nüüd ilmselt salongidesse ei jõua.

Kõige rängemini tabab Saabi sulgemine 45 000 elanikuga Trollhattani linnakeses Edela-Rootsis, kus asub firma 3400 töötajaga põhitehas. Mure levib aga üle kogu maa - Saabi rohketele tarnijatele ja müüjatele.

Rootsi valitsus pakkus krediidigarantiid igaühele, kes Saabi vastu huvi üles näitas. Läbirääkimistega seotud inimeste sõnul toetas Stockholm igati ka Spykeri pakkumist.


Samas on peaminister Fredrik Reinfeldti paremtsentristlik valitsus valinud autotööstuse suhtes jäigema joone kui mõned teised riigid. Seetõttu on ka opositsiooniparteid, kes valmistuvad tuleva aasta üldvalimisteks, juba süüdistanud valitsust selles, et nad ei pingutanud piisavalt.

Olofsson välistas valitsuse sekkumise Saabi päästmiseks, öeldes: «Meil puudub selleks ekspertiis ja meil puudub selleks raha.»

Copyright The Financial Times Limited 2009.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles