Maailma automüüki veavad Hiina ja Ühendriigid

Kalev Aasmäe
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maailma suurimad autotootjad
Maailma suurimad autotootjad Illustratsioon: autotootjad, Reuters, maanteeamet, Saksamaa autotööstuse liit VDA

Kasvu suutis näidata veel Brasiilia, kus registreeritud uute sõiduautode arv suurenes 4,8 protsenti, 1,71 miljoni sõidukini. Venemaa automüük vähenes 5,8 protsenti, 1,33 miljoni sõidukini, Indias registreeriti peaaegu sama palju uusi sõiduautosid kui Venemaal, mis tähendas mullusega võrreldes 9,7 protsendi suurust kahanemist. Jaapani automüük vähenes 8,5 protsenti, 2,31 miljoni sõidukini.

Euroopa automüük vähenes aasta esimesel poolel kehva makromajandusliku olukorra tõttu 6,7 protsenti – müüdi 6,44 miljonit uut sõiduautot. Eriti kehv oli mais, mil uute müüdud autode arv 1 042 742 on väikseim maikuu näitaja viimase 20 aasta jooksul.

Saksamaal, Itaalias ja Prantsusmaal vähenes uute autode müük vastavalt 8,1 protsenti, 10,3 protsenti ja 11,2 protsenti, samas kui Suurbritannia oli ainuke suurem turg Euroopas, kus kasv jõudis lausa 10 protsendi piirile. Järsima languse tegi läbi Küprose automüük, vähenedes eelmise aastaga võrreldes 42,7 protsenti, 3679 autoni.

Autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu juhi Arno Sillati sõnul suuremat kasvu Euroopa autoturul teisel poolaastal oodata ei ole. «Languse vähenemist võib oodata sügistalvel,» ütles ta.

Läti ja Leedu automüük käis ühte jalga kogu regiooniga, vähenedes esimese kuue kuuga vastavalt 6 ja 3,1 protsenti. Eestis kasvas uute autode müük 2013. aasta esimese kuue kuu jooksul Euroopa autotootjate liidu ACEA andmetel aga lausa 15,2 protsendi võrra, 10 282 sõidukini. Samas tuleb meeles pidada, et ACEA eelmise aasta Eestit puudutavas statistikas ei kajastunud Dacia ja Renault’ müük, mistõttu tema sõnul on aastane kasv pigem nullilähedane.

Esimesel poolaastal käis  vihane võitlus Toyota ja General Motorsi vahel. Kui Jaapani ettevõte teatas koduturu nõrgale müügitulemusele viidates esimese poolaasta 1,1 protsendi suurusest vähenemisest, olles müünud 4,91 miljonit sõidukit, siis General Motors suutis sama ajaga suurendada oma müüki nelja protsendi võrra, müües 4,85 miljonit sõiduautot. Kui vaadata tulemusi aga kvartalite kaupa, siis suutis General Motors tänu USA turu suurenenud nõudlusele eelmises kvartalis Toyota teisele positsioonile tõugata.

USA hiigelettevõte müüs teises kvartalis 2,49 miljonit sõidukit, mis oli Toyota tulemusest ümmarguselt 10 000 autot rohkem. Analüütikud Toyota nõrga koha ehk Jaapani turu taastumist lähiajal ei ennusta.

«Jaapani langus jätkub,» ütles R.L. Polk&Co analüütik Jun Nokuo. «Tegu on vananeva ühiskonnaga, mille rahvaarv väheneb. Samal ajal võidab autode asemel populaarsust hästi korraldatud ühistransport.»

Kolmandal positsioonil oli esimese kuue kuu jooksul Volkswagen, mis suutis eelmise aasta tulemusega võrreldes kasvatada oma müüki 5,5 protsendi võrra, 4,7 miljoni sõidukini. Seejuures on Saksamaa kontsern Euroopa turul ülekaalukalt edukaim tootja. Selle aasta esimeses pooles müüs ettevõte regioonis 1,6 miljonit autot, millest umbes pooled kandsid Volkswageni märki.

Teisel kohal on PSA Group, kes müüs esimese kuue kuuga 392 449 Peugeot’d ja 324 290 Citroëni. Renault’ kontsern oli Euroopas Dacia 17,2-protsendise kasvu najal kokku 555 467 sõidukiga suuruselt kolmas autotootja, maailmaturu liidrid GM ja Toyota pidid leppima aga tagasihoidlike neljanda ja üheksanda kohaga, suutes müüa vastavalt 511 247 ja 271 387 sõidukit.

Eesti uute autode turul on ülekaalukas liider esimesel poolaastal Honda CR-V, mille eelmine generatsioon oli Eestis samuti ülipopulaarne. Esimese kuue kuuga on liiklusregistris arvele võetud 507 uut CR-Vd ehk veidi vähem kui kaks korda rohkem kui teisel ja kolmandal positsioonil asuvat Toyota Aurist ja Kia Sportage’i kokku.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles