Swedbank: jaemüügi kasv püsib mõõdukas

Liina Valdre
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina. Foto: Toomas Huik

Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina märkis värskes jaemüügi numbrite kommentaaris, et jaemüügi kasv püsib tema hinnangul lähikuudel mõõdukas.

Jaemüügi maht kasvas märtsis aastases võrdluses 5% ning aasta esimese kolme kuu keskmisena oli kasv isegi veidi tugevam, kui aasta varem samal ajal.

Kasvu on kõige enam vedanud supermarketite (spetsialiseerimata kauplused, kus on ülekaalus toidukaubad) kasvu kiirenemine, seda osaliselt ka eelmise aasta madalama võrdlusbaasi tõttu. Kui möödunud aasta esimesel kolmel kuul oli supermarketite jaemüük keskmiselt kerges languses, siis sellel aastal on kasv kiirenenud 5%-ni.

Märtsis kasvas supermarketites jaemüük 4%. Samuti on suurenenud supermarketite osakaal kogu jaemüügis ning see ulatus märtsis 46%-ni.

Lisaks eelmise aasta madalamale võrdlusbaasile on supermarketite jaemüüki tõenäoliselt aidanud suurendada see, et talvel jäi tarbijatele madalamate elektriarvete tõttu rohkem raha kulutamiseks mujal. Samuti on madalama inflatsiooni tõttu reaalpalgakasv püsinud aasta alguses tugev.

Kaubamajade jaemüügi kasv on aga juba pikemat aega nõrk olnud. Kui möödunud aastal langes jaemüük kaubamajades protsendi võrra, siis selle aasta esimese kolme kuuga on langus 2%. Samas on kaubamajade osakaal kogu jaemüügi mahus ning mõju sellele suhteliselt tagasihoidlik.

Vaatamata kütusehinna langusele on mootorikütuse jaemüük alates möödunud aasta keskpaigast väga nõrk olnud. Märtsis vähenes mootorikütuse jaemüük aastases võrdluses 2% võrra. Osaliselt oli selle taga möödunud aasta märtsis järsult kõrgele tõusnud võrdlusbaas.

Mootorikütuse jaemüügi numbrites võib osaliselt kajastuda ka hulgimüük, kuna just möödunud aasta märtsi toimus ühe ettevõtte suurem hulgitehing. Samas on mootorikütuse müügi aeglustumine olnud juba pikemaajaline trend (viimastel kuudel langus).

Inimeste ühistranspordi eelistamisel on siin vaid osaline mõju. Samuti on üha enam ostetud ökonoomsemaid autosid ning paljud ettevõtted on autokütuse kasutamisel pööranud suuremat tähelepanu kulude kokkuhoiule.

Jaekaubanduse jätkuv kasv aasta esimestel kuudel viitab möödunud aasta teise poolega sarnasele mõõdukale eratarbimise kasvule. Kuigi palga nominaalkasv peaks sellel aastal aeglustuma, hoiab madalam hinnakasv reaalpalga tugevana, mis toetab tarbimist.

Samal ajal tööhõive kasv aeglustub tasapisi, mis pikemas vaates pidurdab mõnevõrra kogupalga kasvu majanduses ning samuti ka kogu eratarbimise kasvu. Üksikisiku tarbimisvõime peaks aga veel lähiajal tugev püsima.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles