Kuigi Eestis on veel vara rääkida pikaajaliste traditsioonidega perefirmadest, siis näiteks Saksamaal on nad osutunud üliedukaks.
Kolm tüüpilist juhtimisviga perefirma ärimudeli näitel
Saksa perefirmad kasvasid 21 sajandi esimesel kümnendil DAX50-st 7 protsenti kiiremini, vahendab Pärnu Konverentside ajaveeb. Ka BMW-d võib jätkuvalt pidada perefirmaks. Milliseid õppetunde pakuvad perefirmad strateegia ja juhtimise osas?
Perefirmade reeglid ja juhtimine on klassikalisest korporatsioonist erinev. Peamine tugevus on pikaajaline fookus ning loomulikult usaldus. Kui korporatiivses maailmas on tegevjuhi ametiaja pikkus 6 aastat, siis perefirmas üks põlvkond, st 20-25 aastat.
Samas, 70 protsendi perefirmade eluiga ei jõua teise põlvkonnani. Ning ainult 10 protsenti jääb kolmanda põlvkonna juhtida. Perefirmad on hea näide selle kohta, millised on tüüpilised juhtimisvead. Kiirelt muutuvas korporatiivmaailmas on vigadest sageli raskem aru saada
1. Siin-on-sulle-koht-alati-olemas-suhtumine
Kuna piits on halb motivaator, siis täna on sagedasem, et vanemad lubavad võsukestel leida ise oma tee elus. Kahjuks on tulemuseks, et lapsed otsivad paarkümmend aastat oma kutsumust ning seda leidmata tulevad perefirmasse kasutute kogemustega tagasi tööle 40dates. Halvimal juhul saavad neist juhid.
Lahenduseks on formaalsete nõuete fikseerimine perefirmas töötamiseks. Näiteks haridus, kvalifikatsioon, eelnev töökogemus jne. Seejärel on pereliikmetel õigus osaleda avalikul konkursil. Kui nad seda ei läbi, siis teist võimalust ei pruugi enam avaneda.
2. Liiga konservatiivne strateegia
Edukatel ettevõtjatel on tavaliselt keskmisest rohkem lapsi. Äris võib iibega olla raske sammu pidada. Kolmelapselise peremudeli puhul jõutakse koos abikaasadega kolmandaks põlvkonnaks 25 potentsiaalse juhini.
Eeldusel, et kõik pereliikmed on piisavalt võimekad, on see hea uudis. Parim strateegia on äri laiendada, et leida kõigile tegevust ning nende juhtimisvõimekust arendada.
3. Silopõhine leebe juhtimine
Info liikumine ja koordinatsioon on samuti üks vanimaid juhtimisväljakutseid. Kui seda on liiga vähe on probleem ja kui liiga palju, samuti. Perefirmade puhul lisandub oht, et tütred ja pojad spetsialiseeruvad samale valdkonnale mis vanemad. Näiteks finants, turundus jne.
Liigsed lähi- või sõbrasuhted ei soodusta objektiivse tagasiside andmist. Lisaks ei saada piisavalt lateraalset kogemust. Lahenduseks on mentor väljast.