Kuidas suhelda nii, et kolleegid ei ärrituks?

Aimur-Jaan Keskel
, majandusajakirjanik
Copy
Kontor. Pilt on illustratiivne.
Kontor. Pilt on illustratiivne. Foto: Eero Vabamägi / Scanpix

USA kõnekoolitaja John Bowe jagab soovitusi, kuidas kolleegide ja alluvatega mitte kasutada passiiv-agressiivset kõneviisi, mis inimesi sageli ärritab.

Passiiv-agressiivne käitumine on kaudselt enda vaenulikkuse väljendamine. Sellist kõneviisi võib inimene kasutada ka tahtmatult, kirjutab USA uudisteportaal CNBC.

Bowe soovitab tööalases suhtluses olla otsekohene ja vältida fraase, mida teised võivad mitmeti mõista. See kehtib ka kolleegide ees kõnet pidades. Tema sõnul peetakse otsekohesest kõnelejast rohkem lugu kui ebamääraseid fraase kasutavast vestluspartnerist või esinejast.

Fraasid, mida tuleks vältida

1. «Ärge saage valesti aru, aga…»

Selle fraasi kasutamine võib mõjuda solvavalt. Inimestele ei pruugi meeldida, kuidas neid suunatakse öeldut tõlgendama. 

Bowe soovitab arusaamatuste korral teha kaaslasele ettepanek asja lähemaks arutamiseks.

2. «Sõbralik meeldetuletus»

See fraas esitab kõneleja varjatud soovi ja võib kuulajale mõjuda süüdistavalt. Lisaks seostub sellega sageli negatiivse ülemuse kõneviis.

Koolitaja soovitab mitte esitada varjatud soove, vaid öelda konkreetselt, mis on esineja seisukoht. Selle asemel võib öelda: «Palun vabandust, et ma segan, aga ma vajan vastust.»

3. «Kui see on see, mida sa tahad»

Sageli tõlgendab vestluspartner seda nii, et sa pole temaga tegelikult ühel nõul. Seega on parem on leida mõni teine viis enda seisukoha väljendamiseks.

Sobivam oleks küsida: «Kas see on kõige mõistlikum viis tegutsemiseks?»

John Bowe on ametialase suhtluse ja avaliku esinemise koolitamisega tegelenud üle 20 aasta. Lisaks on ta hinnatud kirjanik ja ajakirjanik. Ta on kirjutanud raamatud «I have something to say». (Mul on midagi öelda – toim), mis räägib avalikust kõnelemisest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles