Airbusi lennuk lendas esimest korda ainult vana toiduõli jõul

Ronald Reinap
, reporter
Copy
Airbusi katselennuk, mis lendas täielikult jätkusuutliku lennukikütuse jõul.
Airbusi katselennuk, mis lendas täielikult jätkusuutliku lennukikütuse jõul. Foto: Gousse/Airbus

Prantsusmaa soovib märkimisväärselt suurendada biokütuse osakaalu lennureiside puhul. Nüüd õnnestus Airbusil astuda suur samm selle eesmärgi suunas, tehes esimese lennu täielikult ilma klassikalise petrooleumita.

Euroopa lennukitootja Airbus ja Prantsuse lennundusettevõtjad testisid esimest korda lennukit, mis kasutab täies ulatuses taastuvat kütust. Kontsern teatas reedel, et A319neo testlennuk oli päev varem teinud lennu niinimetatud SAF-kütuse abil, vahendab Der Spiegel.

Jätkusuutlikku lennukikütust (SAF) toodetakse praegu peamiselt biomassist ja ka kasutamata taime- ja toiduõlist. Selliste biokütuste eesmärk on vähendada märkimisväärselt CO2 heitkoguseid, kuid need on veel oluliselt kallimad kui tavapärane petrooleum. SAFi tootmise mõtteid on lennutatud ka Eestis, kasutades selleks siinseid üleliigseid puidujäätmeid.

Airbus töötab projekti kallal koostöös tehnoloogiakontserniga Safran, lennukitootjaga Dassault Aviation, Prantsusmaa lennundusuuringute keskusega Onera ja Prantsuse transpordiministeeriumiga. Airbus loodab avaldada täieliku biokütusega lendude ja maapealsete katsete tulemused järgmisel aastal.

Lennuettevõtjad on teinud rohkelt katsetusi biokütustega, kuid enamasti on tegemist seguga. Mais lendas lennufirma Air France üle Atlandi ookeani petrooleumi ja vana toiduõli seguga. Prantsusmaa on seadnud eesmärgiks suurendada SAFi osakaalu lennukikütuse kogutarbimises ühe protsendini. Aastaks 2025 suureneb selle osakaal kahe protsendini ja aastaks 2030 peaks see olema viis protsenti.

Varem on keskkonnaorganisatsioonid selliseid lende korduvalt kritiseerinud kui PR-trikke, sest ainult väike osa klassikalisest petrooleumist on asendatud alternatiivsete kütustega. Airbusi sõnul oli antud testlend siiski esimene kord, kui kasutati 100 protsendi ulatuses jätkusuutlikku lennukikütust.

 
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles