Aga kui mõelda, siis kas pole autobaasi ja riigi juhtimises rohkem sarnasust, kui kombeks tunnistada? Ettevõttega on asjad väga selged. Teate ju seda lugu NASA koristajast, kes ütles uhkelt, et aitab inimest Kuule saata. Vastab tõele, et firmad, kus nii juht kui meeskond teab, kuhu tahetakse välja jõuda, jõuavadki sinna välja, sageli isegi kaugemale.
Eesti ettevõtlus on juba 20aastane, peaaegu inimpõlve vanune! Aga kui palju on Eestis firmasid, mis tähendavad meile sama palju kui Samsung korealastele või IKEA rootslastele? Vale oleks öelda, et inspireerivaid näiteid üldse pole – meil on Tallink ja EMT, A. Le Coq ja Hansabuss, Regio ja Webmedia ja veel mõned, aga see on ka kõik.
Nagu näitas kevadine EASi juhtide uuring, on enamike Eesti firmade saatus juhi pähe kinni jäänud: kui helikopterivaadet pole, jääbki firma igaveseks maadligi kiratsema.
Aga riigiga on ju samad lood kui firmaga! Kui eesmärki pole, on kiratsemine garanteeritud. Eesti on juba mõnda aega nagu see ujuv saar, mis tükk aega Peipsil sihitult ringi ujus ega teadnud, kas jääda Eesti või Vene poolele.
Mis siis on Eesti eesmärk? Kas venelased ära lõimida? Või tagada, et iga maakool annaks sama hea hariduse kui Tallinna tippkoolid? Või luua sama hooliv riik nagu soomlastel? Või toetada põllumajandust?