Samuti muutub uue tarbijavaidluste komisjoni menetlus senisest suulisest kirjalikuks, andes sellega otsuseõiguse komisjoni liikmetele ilma tarbija ja kaupleja juuresolekuta ning kiirendada seeläbi ka protsessi. «Põhjamaades tavaliselt need komisjonid ongi kirjaliku menetlusega – siin on puhtalt ajaga kaasas käimine,» selgitas tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste. Ka on selle muudatuse taga piiriüleste vaidluste võimalik kasvuprognoos lähiaastateks.
Samuti muutub protseduuri täpne ajaline piir – menetlusse võtmisest alates on komisjonil aega juhtumit lahendada 90 päeva, v.a juhul, kui seda menetlusse ei võeta – siis antakse sellest teada 21 päeva jooksul.
Must nimekiri olulisemaks
Ka muutub nende vaidluse all olevate teenuste, kaupade summa piirmäär, millest alates komisjon neid menetlema hakkab. Kui varem oli selleks 20 eurot, siis märtsikuust saab see olema 30 eurot.
Erand tehakse vaid nende juhtudel – nagu hiljutine arve eest tasu esitamise juhtum välja tõi – kus tegemist on märksa väiksema summaga, aga juhtumil on suur avalik huvi, st see mõjutab paljusid tarbijaid. Mis puudutab arvete esitamist, siis selle eest ei ole kauplejatel enam õigust uue seaduse järgi tasu küsida. Ka peavad nad kliendiga väga täpselt kokku leppima, mis vormis arve esitatakse, st kas paberil või elektroonselt.
Ka muutuvad tarbijakaitseameti musta nimekirja kandmise tingimused, kuhu ettevõtjad niigi väga sattuda ei taha. Kui seni mitte väga suurt avalikku huvi puudutavad ettevõtted ei ole sellesse nimekirja jõudnud, siis edaspidi lähevad nimekirja kõik kauplejad, kes ei ole tarbijavaidluste komisjoni otsust täitnud ega ka kohtu kaudu nõudnud sellesse nimekirja mittekandmist. «See suurendab nii musta nimekirja kui komisjoni tähtsust,» märkis Andres Sooniste.
Lisaks on nüüdsest kauplejatel kohustus teavitada tarbijat selles osas, kuhu ta võib pöörduda võimalike lepinguvaidluste lahendamiseks. «Siin on jäetud ettevõtjatele suhteliselt vabad käed, kuidas nad siis teavitama peavad, kuid igal juhul peab see olema välja toodud – kas või väljaprinditud kujul kuskil kassas või kuskil kirjalikus materjalis, näiteks tšekil,» sõnas tarbijakaitseameti peadirektor.