Koolitaja Raimo Ülavere annab oma blogis juhile viis ideed, kuidas sel aastal asju teistmoodi teha. Muuhulgas paneb ta juhtidele südamele, et need aitaksid töötajatel leida tehtavale tööle tähenduse - juba ainuüksi selle lahti mõtestamine muudab töötajad oluliselt tulemuslikumaks.
Viis ideed juhile, mida nüüd ja kohe hakata teisiti tegema
Tee töö tähenduslikuks. Efektiivsus oli ja on kuningas kohtades, mis töötavad üleeelmise sajandi teises pooles laialt levima hakanud industrialiseerimise ja standardiseerimise kontekstis. Ehk lihtsalt öeldes – tükitöö tehase tüüpi organisatsioonis. 21. sajandi majandus ja ka äri tegemine liigub aga kiirelt teadmuspõhise majanduse suunas, milles töötegijad, sh ka tehastes, pole enam kaugeltki piltlikult öeldes kraavikaevajad.
Inimesed teevad erinevate eksperimentide ja uuringute järgi 1,3-2 korda tulemuslikumalt tööd, kui sel tööl on nende jaoks tähendus. Kuidas tähendust aidata luua? Näita inimestele, mida head nende töö tulemusena tekib – kutsu klient rääkima, näita piltlikult öeldes maja, mis töötajate abiga püsti pandi. Piisab, kui teed seda paar-kolm korda kuus 10-15 minutit. Tulemused võivad ka sind ennast üllatada.
Muuda areng regulaarseks. Lõpeta lootmine kord-kaks aastas peetavatele arenguvestlustele. Tee suhtlemine töötajatega regulaarseks – pane endale kalendrisse kohtumine üks kord kuus 15 minutit iga töötajaga. Need ei peaks olema lihtsalt jutuajamised stiiis «kuidas sul läheb», vaid rääkige konkreetselt, milles te eesmärkidena kokku leppisite, kuidas nendega läheb, mis takistab, mis kaasa aitab. Ja konkreetsed eesmärgid tee mitte pikema aja kui 6 kuu peale, sellest pikema aja peale personaalsete eesmärkide seadmine on sagedasti pigem hiromantia.
Juhi töötajate ootusi. Olenevalt juhist ja ootustest ja meeskonnast, kohtudes kas siis eraldi või kõik koos, räägi selgelt ja konkreetselt, mida oma inimestelt sel poolaastal ootad. Mitte mida ootad üleüldse või 10 aasta pärast, vaid konkreetselt – milline on selle poolaasta Suur Siht ja mida sa oma inimestelt sihi poole liikumisel ootad. Erinevate uuringute järgi ei tea tublisti üle poolte inimeste, mida neilt tegelikult oodatakse. Rääkides efektiivsusest – selle võti pole mitte üha paremas kulude kokkuhoius, vaid ootuste juhtimises, suuremas selguses.
Küsi edasisidet. Oled sa oma meeskonnale ja selle tulemuslikkusele pidur või gaas? Ei tea? Aga küsi järgi. Saada oma töötajatele meil, kus palu neil vastata kolmele küsimusele:
- Mis on see, mida ma juhina teen hästi ja peaks rohkem tegema?
- Mis on see, mille tegemist ma juhina peaks vähendama või mille tegemise lõpetama?
- Mis on see, mica ma juhina veel ei tee, ent kindlasti peaksin tegema hakkama?
Lase inimestel tööd teha ja ära sega. Eelmise sajandi ühe suurima juhtimismõtleja Peter Druckeri arvates tegelevad juhid 80 protsenti oma ajast töötajate töö segamisega. Siia polegi eriti midagi lisada.