Töökaaslane vallandati ootamatult. Mõistagi on ta ise löödud, kuid selle otsuse mõju puudutab ka kõrvalseisjaid ja vallandatud inimese lähedasi töökaaslasi oluliselt rohkem kui arvata võiks.
Kuidas leevendada vallandamise kõrvaltvaatajate negatiivseid tundeid?
Tõenäoliselt kannatavad kõrvalseisjad nn ellujääja sündroomi käes (survival syndrome), kirjutab CallMe. See on segu süütundest, motivatsioonilangusest ning tööandja suhtes lojaalsuse ja usu vähenemisest. Pikemas perspektiivis tähendab see tihti vähenevat tööproduktiivsust ja siit edasi juba mõju ettevõtte majandustulemustele. Kuidas siis teha nii, et vallandamist pealtnäinud inimesed ei kaotaks usku oma tööandjasse ega minetaks töörõõmu?
Sellel teemal on kaks võtmeküsimust: kuidas vallandamine on korraldatud ning kuidas kommunikeeritakse seda eelnevalt ja järgnevalt allesjääjatele. Uuringud näitavad, et inimeste töörõõm ei lahtu täielikult, kui neile selgitatakse, et kellegi vallandamine oli viimane võimalus või asjaolude sunnil tehtud otsus, mida eelnevalt pikalt kaaluti.
Viis järgnevat sammu peaksid aitama allesjääjatel töötahet säilitada:
Edasta vallandamisotsuseid kiiresti ja selgelt. Tee nii, et halb uudis jõuaks kõikide töötajateni ühel ajal. Sellega väldid arusaamatusi ning hetkega levima hakkavaid kuulujuttusid. Selgita, miks oli vaja selline samm ette võtta. Ole aus oma töötajate suhtes ning räägi, et see otsus on osa lahendusest.
Räägi allesjääjatega läbi, kuidas kellegi vallandamisotsus neid puudutab. Selgita inimestele, kuidas selle otsuse tõttu muutub nende töökorraldus. Soovitav on inimestega rääkida isiklikult, andes neile võimaluse küsida küsimusi ning rääkida oma muredest.
Keskendu töötajate arendamisele. Loo allesjäänud töötajatele koolitus- ja arenguvõimalusi. Individuaalne arengukava igale töötajale tugevdab oluliselt tema sidet ettevõttega ning seda sidet on just nüüd vaja eriti hoida.
Hoia töötajate pühendumusel silm peale. Tea, mis meeleolud su ettevõttes valitsevad peale vallandamisi. Selleks ei piisa iga-aastasest üldisest rahulolu-uuringust, vaid soovitav on korraldada väiksemas ringis uuringuid, et teada saada, mida inimesed üldiselt arvavad ja kuidas nad end firmas tunnevad.
Hinda töötulemusi õiglaselt. Kui ettevõttes on tehtud ümberkorraldusi, siis on väga mõistlik üle vaadata ka hindamissüsteemid. Kui inimesed on võtnud täiendavaid töökohustusi, siis tuleb need ka täiendavalt hüvitada.