Äärelinnade elanikud on takso saamisega hädas

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Taksosõit Kloogaranda kulgeb läbi külade ja metsade – mitmed linna taksofirmad sõidavad sinna kohale lisatasuta.
Taksosõit Kloogaranda kulgeb läbi külade ja metsade – mitmed linna taksofirmad sõidavad sinna kohale lisatasuta. Foto: Toomas Huik

Nädalavahetuseti ja õhtuti on takso tellimine äärelinna või hiljem sinna tagasi koju saamine peaaegu võimatu.

Valglinnastumine on viinud paljud inimesed elama kas äärelinna või linnalähedasse asulasse, kuid tööl, koolis ja meelelt lahutamas käiakse sageli siiski linnakeskuses.

Tallinna külje all Kangru külas elav Jaanus Müütnik rääkis, kuidas ta ei ütle enam Tallinnas takso peale minnes, kui kaugele täpselt vaja sõita on. «Ütlen kõigepealt, et sõidame Viljandi maantee algusesse, ja alles seal lisan, et lähme siit nüüd veel kaheksa kilomeetrit edasi,» kirjeldas Müütnik. «Viimane kord ütles taksojuht otse välja, et oleks ma talle kohe öelnud, et tahan nii kaugele sõita, oleks ta öelnud, et käi jala.»

Asjatud pahandamised

Müütniku sõnul on taksojuhtide hala tema jaoks juba tavaline ja nad kardavad, et peavad näiteks Kiilist tühjalt tagasi sõitma. «Siin on ju ümberringi näiteks Saku ja Männiku, peaks nagu kliente olema küll,» arvas ta.

Üks Tarbija24 lugeja kirjeldas, kuidas ta tellis laupäeva õhtul Laki takso, monteeris lapse turvatooli autosse ja palus sõita Kiili, mis asub Tallinnast umbes 15 kilomeetri kaugusel. Taksojuht sai kurjaks ja ütles, et seda oleks pidanud kohe dispetšerile ütlema ja tema Kiili ei sõida. «Küsisin üsna pahaselt, kas ta tõesti ajab meid –10 kraadiga öösel autost välja? Juht ütles, et teda ei huvita, tema Kiili ei sõida,» kirjutas lugeja, kes telliski suurest firmast uue takso ja sai probleemideta Kiili.

Teine lugeja rääkis, kuidas Muugale on taksot igal ajal peaaegu võimatu tellida – 22. detsembril üritas ta tund aega Pirita Selveri juurde taksot saada. «No võimatu! Nüüd ootan huviga telefoniarvet, see vist sama suur kui taksoarve,» kirjeldas ta.

Lugejate kirjutistest selgubki, et pigem on äärelinna sõitmisega probleeme väikestel ja odavatel taksofirmadel. Kõik suuremad taksofirmad kinnitavad, et nemad sõidavad kasvõi Tallinnast Tartusse, kui vaja.

E.T.Xi tegevjuhi Aare Neeruti sõnul sõidavad nemad sageli ka Keilasse ja Sakku. «Sõidame siis, kui inimene sõidab sealt tagasi kesklinna,» kirjeldas Neerut. «Kui inimene sõidab Sauelt Sakku, paneme taksomeetri linnapiiril käima, sõidame Sauele ette, viime ta Sakku ja siis maksab ta kinni terve tee linnapiirist läbi Saue Sakuni.»

Kui keegi on sattunud E.T.Xi taksojuhi peale, kes pole nõus viima klienti näiteks Tallinnast Sauele, palub Neerut taksofirmasse pöörduda. «Selliseid jutte on kogu aeg olnud, aga kui toome inimese siia ja küsime, milline auto ja juht olid, siis klient ei mäleta,» rääkis Neerut. «Oleme üritanud selliseid vastandamisi teha, aga siis selgub, et klient küll tellis meie firmast takso, aga läks vale auto peale ja siis oli pahandus majas.»

Ka Reval Takso juht Alo Tintse kinnitas, et nende probleem see ei ole. «See võib puudutada neid ettevõtteid, kellel ei ole äärelinnas tööd pakkuda, aga meie töötame sada protsenti raadioväljakutsetel ja meil on tööd igale poole pakkuda, seega ei ole vahet, kus taksod vabaks jäävad,» selgitas Tintse.

Äärelinnas tööd vähe

Tartu taksofirmad kinnitavad, et ka Tartus tuleb valglinnastumise tulemusena üha enam kaugemaid sõite teha. Näiteks Takso Üks juhatuse liikme Alo Henno sõnul pidid nemad aasta lõpus oma kilomeetrihinda tõstma, et nad saaksid kliendiga rahulikult äärelinna ja isegi linnast välja sõita. Nüüd maksab neil sõidukilomeeter 65 senti.

Tartu taksopargi juhi Kuno Kogeri sõnul Tartus probleeme äärelinna või linnast välja sõitmisega pole, kuna kilomeetrihinnad on kõrgemad kui Tallinnas ja nii tasub ära ka Tallinna või Riiga sõitmine.

Taksojuhtide liidu juhatuse liikme Lembit Poolaku sõnul on soovimatus äärelinna sõita viimase paari aasta probleem. «Kui jätta välja väga kõrgete hindadega taksofirmad, nagu Tallink, siis teistel firmadel pole hinnad viimase viie aasta jooksul tõusnud nii palju kui kütuse hinnad,» rääkis Poolak. «Seega sõltub taksojuhi kasum sellest, kui vähe ta suudab ühe kilomeetri teenindamiseks kütust kulutada.»

Poolaku hinnangul on taksojuhil igal juhul kasulikum sõita kolm korda väike ots kesklinnas, kui sõita pikalt ette äärelinna, teha seal väike sõit ja tulla tühjalt tagasi. «Võib isegi juhtuda, et äärelinnasõidule peab ta peale maksma,» lisas Poolak.

Lisaks on linna sees suurem võimalus samasse piirkonda uus tellimus saada, kuid äärelinnast kohe uue kliendi saamise tõenäosus on minimaalne. «Tähendab, et juht peab tühjalt sõitma tagasi kesklinna, kus on potentsiaalsed kliendid, keda teenindada,» selgitas Poolak.

Suurfirmadel on aga Poolaku sõnul oma kindel kliendiandmebaas ning oma kliente minnakse ikka teenindama igale poole.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles