Tarbijakaitse: internetis või telefoni teel sõlmitud elektrilepingust saab 14 päevaga taganeda

Andrus Karnau
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste
Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste Foto: Postimees/Scanpix

Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste ütles, et inimestel tuleb õppida elektrituru lepingute sõlmimisel enda eest seisma. Näiteks võiks iga tarbija kõrva taha panna, et kui ta sõlmib elektrilepingu internetis, telefoni teel või n.ö koduuksemüügi käigus, saab ta lepingust põhjendusi esitamata 14 päeva jooksul taganeda.

Praegu on avalikus arutelus ja ilmselt ka aruteludes inimeste kodudes peamine aur läinud hinnatõusust rääkimisele ja elektrituru avanemise ning sellega seotud otsustajate kritiseerimisele. Selle kriitika tõttu elektriturg avamata ei jää. Olukord, kus on mitmeid elektrimüüjaid ja palju erinevaid müügiviise, saab reaalsuseks. Selles reaalsuses on hinnast isegi olulisem see, mis on kirjas elektrimüüja ja tarbija vahel sõlmitud lepingus ning kuidas elektrimüüjad tarbijatega probleemsetes olukordades käituvad. Näiteks, kuidas käitub elektrimüüja siis, kui tarbija hilineb näitude teatamise või maksetega.

Vastamaks küsimusele, millised müügivõtted võivad meid avatud elektriturul ees oodata, tuleb heita pilk teistes sektorites toimuvale. Loosimiste, auhindade ja kingitustega peibutamine, siduvad lepingud, müük koduuksel, telefoni teel – kõik see võib reaalsuseks saada ka elektriturul. Võib ju fantaseerida, aga ehk on see üsna pea reaalne, tasuta energiasäästliku teleri pakkumisest kaheks aastaks rohelise paketiga liitujale vms, kus tarbija maksab igakuiste maksetega teenuse eest selle kingituse ise siiski lõppkokkuvõttes kinni.  Sideteenuste alal on inimesed sellise müügiga harjunud ning oskavad juba enam-vähem enda eest seista. Energiaturu puhul tuleb samuti harjuda ning õppida tundma oma õigusi. Näiteks võiks iga tarbija kõrva taha panna, et kui ta sõlmib elektrilepingu internetis, telefoni teel või n.ö koduuksemüügi käigus, saab ta lepingust põhjendusi esitamata 14 päeva jooksul taganeda.

Mis puudutab praeguseks turule tulnud elektrimüüjaid, siis loodame väga, et nad peavad kinni sõlmitud hea tahte leppest ega vali agressiivsete müügivõtete teed. Tarbijakaitseamet hindab ka jõudumööda turule tulevate ettevõtete tegutsemist ning tarbijatele pakutavate lepingute tüüptingimusi, et need ei rikuks tarbijakaitse- ja võlaõigusseaduse sätteid. Tarbijate pöördumistes ameti poole pole elektrituru avanemisega seoses märkimisväärset tõusu olnud, ilmselt tõusevad tarbijate probleemid pinnale mõningase viiteajaga, näiteks järgmise kuue kuu või aasta pärast. Siis saame juba täpsemalt kõnelda sellest, mis on avatud elektriturul tarbijate jaoks kõige suuremaks komistuskiviks. Praegu tunduvad selleks saavat pikaajalised lepingud, mille ennetähtaegse lõpetamisega kaasnevad sanktsioonid, kuid eks tulevik näitab täpsemalt.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles