Vene president Vladimir Putin avas neljapäeval Jaapani Mazda ja Vene autotootja Sollers ühisettevõtte, tegemist on Venemaa katsega teenida kasumit Aasia kaubamärkide populaarsuselt Kaug-Idas.
Putin avas Vene autotootja ühisettevõtte Mazdaga
Putin avas 300 miljonit dollarit maksnud ühisettevõtte, mis asub sadamalinnas Vladivostokis, valmistudes võõrustama Aasia ja Vaikse ookeani majanduskoostöö (APEC) tippkohtumist, mis leiab aset sel nädalavahetusel Russki saarel ning mille käigus üritab Venemaa näidata oma ambitsioone Vaikse ookeani äärse riigina.
Tootmisliini avamine järgnes Putini valitsuse vastuolulisele otsusele tõsta välismaiste kasutatud autode tollimaksu, et kaitsta Vene autotootjaid 2008. aasta majanduskriisi eest.
Venemaa Kaug-Ida elanikud on traditsiooniliselt eelistanud rohmakatele Vene autodele Jaapani brände, ning otsus tõsta tollimakse vallandas 2008. aastal Vladivostokis protestid, millest osadel nõuti Putini tagandamist. Kremlil tuli Moskvast kohale saata märulipolitsei, et meeleavaldused laiali ajada.
Putin väljendas neljapäeval heameelt, et Mazda otsustas Venemaa Kaug-Ida piirkonda tehase rajada.
«Ennekõike on see kasulik inimestele, kes siin elavad. Nad on harjunud selliste sõidukitega, ning ainsaks erinevuseks on see, et neid hakatakse tootma siin,» ütles Putin tseremoonial, mida väisas ka Jaapani kaubandus- ja tööstusminister Yukio Edano.
Sollersi pressiteate kohaselt annab ühisettevõte tööd umbes 3000 inimesele ning investeeringu suuruseks on umbes 10 miljardit rubla (309 miljonit dollarit).
Algul hakkab ühisettevõte tootma 50 000 autot aastas, täielik tootmisvõimsus on 100 000 autot aastas.
Ettevõtte omanikuks on Mazda ja Sollers võrdselt ning tootma hakatakse kaht mudelit: XZ-5 ning Mazda6.
Kreml on riiki meelitanud suure hulga Lääne ja Aasia autovalmistajaid, et ehitada tehaseid Venemaa lääne- ja keskossa. Mazda on esimene Jaapani autotootja, kes seab tootmise sisse Venemaa Kaug-Ida regioonis.
Ühisettevõtet koos Sollersiga kavandab ka Toyota, mis hakkab Vladivostokis tootma maastureid.
Putin on varem öelnud, et valitsus ei tühista tollimakse puudutavat otsust, toonitades, et ta on valmis pigem maksma, et toimetada Venemaal kokku pandud autod Kaug-Itta, kui nägema, et Kaug-Ida elanikud ostavad Jaapanis valmistatud mudeleid.
Venemaa autoturg on üleilmse majanduskriisi tõttu seda tabanud äkklanguse asemel hakanud ilmutama taastumise märke.