Statistikaameti andmetel suurenes juulis jaekaupade müük eelmise aastaga võrreldes püsivhindades kuue protsendi võrra. Aasta teiseks pooleks prognoosivad analüütikud kasvu jätkumist tagasihoidlikumas tempos.
Jaemüügi kasv jätkub tagasihoidlikumalt
Viimastel kuudel on jaemüügi kasv jaemüügiettevõtetes võrreldes eelmise aastaga püsinud stabiilselt kuue kuni üheksa protsendi vahel, märtsis oli kasv kuus, aprillis seitse, mais üheksa ja juunis taas seitse protsenti.
Müük suurenes enamikul tegevusaladel, vaid majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes oli jaemüük protsendi võrra väiksem kui eelmise aasta juulis.
Enim suurenes jaemüük apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes, kus müük kasvas aastases võrdluses viiendiku võrra.
Juunis mõnevõrra aeglustunud toidukaupade jaemüük kauplustes juulis stabiliseerus, aastases võrdluses kasvas see aga sarnaselt juuniga viis protsenti.
Toidukaupluste jaemüügi kasvule avaldas mõju toidukaupade hinna tõusu mõningane kiirenemine viimastel kuudel. Kui aprillis ja mais oli toidukaupade aastane hinnatõus 1,5–2 protsenti, siis juunis ja juulis ligi neli protsenti.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi majandusanalüüsi talituse peaspetsialist Karel Lember ütles juuli jaemüügi kuueprotsendilist kasvu kommenteerides, et Euroopa Liidu võrdluses küllaltki kiire kasvu põhjuseks on ühest küljest kriisist taastumine, kuid samas on ka tarbijate finantsolukord järjest paranenud.
Eesti konjunktuuriinstituudi küsitluse järgi on viimase aasta jooksul suutnud stabiilselt säästa veidi enam kui kolmandik Eesti perekondadest. Kuigi Lemberi sõnul on tõenäoline, et põhiliselt kuuluvad säästjad keskmisest suurema tulu saajate hulka ning see raha ootab tarbimise asemel pigem investeerimisvõimalusi, on tema hinnangul majandusolude halvenemise korral olemas siiski mõningane puhver, mis vähendab negatiivset mõju sisetarbimisele.
Ka jaemüüjad näevad muutust tarbijate rahalistes võimalustes. Maxima Eesti avalike suhete juhi Erkki Erilaiu sõnul on juuli jaemüügi kasv Eestis seletatav inimeste julgusega tänu palgatõusule ja kogunenud säästudele rohkem tarbida.
Palgatõusu olulisust müügi kasvus mainib ka juulis kõikides oma jaemüügi kategooriates kasvu näidanud Prisma Eesti.
Swedbanki makroanalüütiku Annika Paabuti hinnangul aasta teisel poolel jaekaubanduse müügimahtude kasv eelmise aastaga võrreldes jätkub, kuid tagasihoidlikuma tempoga. Seda põhjendab ta turismihooaja lõpu ja tarbijate sundkulutuste kasvuga.
Eelkõige kasvavad tarbijate kulutused eluasemele ja toiduainetele, mis omakorda pärsivad majapidamiste soovi ja ka võimalusi tarbimiskulutusi suurendada.