Kuna tänavu lõppes suvine ehk tihedam praamigraafik juba 20. augustil ning riik lisareisideks raha ei andnud, siis tekkis reede õhtul Virtsu sadamasse pikk ootejärjekord Saaremaale minejatest.
Suvine üleminek talvisele graafikule tõi pikad praamisabad
Postimehe lugeja soovis teada, miks sõidavad praamid Virtsu-Kuivastu liinil augustis reedeõhtuse tipptunni ajal 70-minutilise intervalliga, samas kui päeval väljuvad laevad pooletunniste vahedega. Nii tekkis 24. augusti õhtul Virtsu pikk saba autodest, mis lootsid praamile pääseda. «Kas võib olla tegemist nn bussiradade taktikaga, et sundida inimesi keset päeva praamiga sõitma?» küsib ta.
Laevafirma küsis riigilt lisaraha
Väinamere Liinid juhataja Urmas Treieli selgituse kohaselt sõltub sõidugraafiku tihedus riigi poolt tellitavast reiside arvust. Ta lisas, et majandusinisteerium on Kuivastu-Virtsu liinile tellinud talvise hõredama sõidugraafiku juba sügiseks. «Suvine sõidugraafik, milles reisid toimusid 35-minutilises graafikus, lõppes Kuivastu-Virtsu liinil 20. augustil. Tegime ministeeriumile ettepaneku jätkata kaks nädalat üleminekugraafikus, kus reisid toimuksid peamiselt 35-minutilises graafikus, ent ministeerium ei pidanud seda vajalikuks,» rääkis Treiel.
Ta lisas, et augusti lõpu nõudlus on suurem, kui 70-minutiline graafik suudab rahuldada. «See tähendab paratamatult, et tippaegadel tekivad sadamatesse ooteajad,» leidis Treiel. Et riigi tellimusest tulenevat olukorda leevendada, on laevafirma otsustanud teha lisareise kommertsalustel ehk väljaspool riigi tellimust, see aga ei saa laevafirma esindaja sõnul olla lõplik.
lahendus.
Laevafirma nipitamine
24. august oli esimene uude hõredamasse graafikusse jääv reede, mil vastavalt riigi tellimusele kehtis graafik, mille kohaselt väljusid laevad 70 minuti tagant. «Kui päeval tegime mõned kommertsreisid, siis nõudluse illustreerimiseks riigile toimusidki õhtused reisid täpselt nii, nagu majandus- ja kommunikatsiooniministeerium määranud on ehk 1:10h graafikus. Tulemuseks oli see, et Virtsus hakkas alates kell 17:35 väljumisest tekkima ootejärjekord, sest kõik sõidukid enam reisile ei mahtunud,» rääkis Treiel ja lisas, et ootejärjekord kasvas mõne tunni möödudes vähemalt kahetunniseks.
«Sama kindlalt nagu suvele järgneb sügis, sama järjepidevalt küsib Väinamere Liinid kogu aeg riigilt lisaraha. Aga juhime tähelepanu asjaolule, et riigi poolt tasustavate lisareiside tegemine peab toimuma vastavalt riigi ja Väinamere Liinide vahelisele lepingule, mille kohaselt tuleb täita kaks tingimust,» ütles majandusministeeriumi pressiesindaja Rasmus Ruuda. Tingimusteks oli, et vedaja teostab sõitjate paremaks teenindamiseks parvlaevaliinil lisareisi juhul, kui sadamas on ootel rohkem kui 100 liinimeetrit sõidukeid ja järgmise sõidugraafiku-järgse reisi väljumiseni on aega rohkem kui kaks tundi ning vedajal on sellise reisi teostamiseks sõidugraafikust vaba reisiparvlaev. Teiseks tingimuseks on, et lisareiside eest tasumiseks peab riigieelarves olemas olema selleks eraldatud raha.
«Saarlaste (ja mitte ainult Saaremaa elanike) liikumisvabadus on väga oluline ja Väinamere Liinid on selle nimel tublisti pingutanud. Aga veel kord: kahjuks ei ole alati võimalik lisaraha juurde anda,» kinnitas Ruuda.
Rääkides eelmisest nädalast, sõnas pressiesindaja, et analüüsi kohaselt on võrreldes varasemaga langenud laevade täitumus. «Sealjuures oli eelmine pühapäev võrreldes eelnevate nädalatega maha jäänud vaid kahelt reisilt. Kuna ühe reisi maksumus on riigile ca 450 eurot, siis ei ole piiratud riigieelarve juures võimalik graafikut ilma mõjuva põhjenduseta tihendada,» kinnitas ta.
Kuna reisijatel on võimalus osta e-pileteid ilma täiendava tasuta, siis soovitab ministeerium inimestel alati oma reisi võimalikult palju ette planeerida ja osta juba ennetavalt endale koha laevas kindlustava e-pileti.