Soome maagaasiturule tahetakse tekitada konkurentsi, ühendades Eesti ja Soome gaasivõrgud ning ehitades veeldatud maagaasi ehk LNG imporditerminali. Soome taotleb 0,5 miljardi euro suurusele ettevõtmisele raha Euroopa Liidust.
Soome Gasum tahab Euroopa Liidu raha abil ehitada gaasitorustiku Soomest Eestisse
Soome ringhääling YLE küsitles energiaeksperte ja nende sõnul ei garanteeri terminali ehitamine odava maagaasi saamist.
Soome sõltub gaasiimpordis 1973. aastal üle idapiiri ehitatud torustikust. Sellele lisaks kavandatakse ehitada LNG jaoks terminal, mille asukohaks võiks olla kas Porvoo või Ingå. Sama hange sisaldab Eesti ja Soome gaasivõrkude ühendamist Ingåst Paldiskisse ehitatava torujuhtme abil.
Soome plaanib hanke esitada Euroopa Liidule kui ühtsete huvide projekti. See tähendab, et riik loodab saada 300-400 miljonit eurot gaasiterminali ja 100 miljonit eurot torustiku rajamiseks. Ülejäänud summast jääks Gasumile ja teistele firmadele.
Töö- ja majandusministeeriumi energiaosakonna peadirektor Esa Härmälä usub, et veeldatud maagaasi sisseveol Soome on tulevikku. «Neil turgudel, kus LNG on alternatiivina olemas ja võrk avatud konkurentsile, on selgelt madalam hinnatase,» tõdes ta.
YLE uudistetoimetusega vestelnud energiaeksperdid meenutavad, et terminali ehitamine ei loo tingimata konkurentsi, mis alandaks oluliselt gaasi hinda.
«Gazpromi suured eurooplastest kliendid on suutnud lepinguid muuta rõhudes veeldatud maagaasi hinnale. Hinnalangused on ajalehtede andmetel jäänud vaid 5-10 protsendi piiresse,» ütles üleminekumajandustele spetsialiseerunud Soome Panga nõunik Laura Solanko.
Ta meenutas, et Gazpromile kuulub Gasumist neljandik, mis võib mõjutada hinnakalkulatsiooni. «Omandisuhete tõttu on Gazpromil huvi hoida gaasi hind konkurentsivõimelisena,» rääkis Solanko.
Soome leping Gazpromiga kehtib 2025. aastani, mistõttu tuleks läbirääkimisi alustada lepingu kehtivuse ajal.
Gasumi tegevjuht Antero Jännes oletas, et ideaaljuhul võiks terminal valmida kõige varem aastaks 2017.
Tampere ülikooli professor Pami Aalto prognoosib, et veeldatud maagaasi hind võib tõusta praegusest oluliselt kõrgemale. «See on mitu aastat olnud soodsam kui torustiku kaudu sisseostetav gaas, kuid tulevikus ei pruugi see nii jääda,» rääkis Aalto ja lisas, et veeldatud maagaasi hinnaliikumised on torustiku kaudu imporditava maagaasiga võrreldes olnud ebakindlamad.
Endine majandusminister Mauri Pekkarinen tõdes, et konkurentsi suurendamine Euroopa Liidu rahadega on hea, kuid gaasihinna alanemisesse tal usku pole.
Praegu oodatakse, kas Euroopa Liit võtab hanke ühtsete huvide projektide nimekirja. Uniooni otsust on oodata järgmisel kevadel.
Antero Jännes arvab, et ilma Euroopa Liidu rahalise panuseta ettevõtmine hoogu sisse ei saa.
Soome plaanib hakata ettevõtmisega tegelema koos Eestiga. Terminali asukohaks võiks Soome asemel olla mõni koht Eesti rannikul.
Midagi konkreetset pole Soome ja Eesti kokku leppinud.