2009. aastal riigiabi saanud USA autohiiud General Motors ja Chrysler üritavad vältida poliitiliste etturite staatust presidendivalimistel, keelustades kandidaatide külaskäigud oma tehastesse.
GM ja Chrysler keelasid kandidaatidel tehastes «tööd häirida»
General Motors, millest 32 protsenti tänaseni valitsusele kuulub, ütles, et tehaste kasutamine sellisteks valimisüritusteks «ei ole kohane».
«Meie töö on disainida, teha ja müüa autosid,» ütles firma.
Chrysler, mis on valitsusele kogu raha tagasi maksnud ja riigilt osaluse välja ostnud, ütles, et ei võimalda kampaaniaürituste pidamist oma territooriumil.
Firma selgitas, et presidendikandidaatide külaskäigud võivad minna tehastele maksma poole päevatoodangust ning põhjustada muidki tõsiseid katkestusi.
«Firma keskendub tootmisnõudluse täitmisele,» ütles Chrysler.
Ülalmainitu rõhutab, kuivõrd tundlikus olukorras on autotootjad valimiskampaania kontekstis.
Ühelt poolt lehvitab president Barack Obama nende taastumist kui oma suurimat majanduslikku saavutust. (Asepresident Joe Biden võtab valitsuse saavutused kokku paari lihtsa sõnaga: «Osama bin Laden on surnud ja General Motors on elus.»)
Vabariiklaste kandidaat Mitt Romney on aga väitnud, et 2009. aasta abiaktsioon oli maksumaksjate raha raiskamine. Ta nõuab, et USA rahandusministeerium vabaneks oma osalusest General Motorsis.
GM ütles, et eelmiste valimiste ajal vaatlesid nad kandidaatide külastusi «üks korraga». 2008. aasta kampaania käigus astusid tehastest läbi nii Obama kui vabariiklaste kandidaat John McCain.
Chrysler ei suutnud selgitada, milline oli nende poliitika eelmiste valimiste ajal.
Autotööstus mängib eelolevates valimistes olulist rolli: väga palju sõltub sellest, kelle poole kaldub Ohio osariik, kus on palju autotööstusega seotud töökohti.
Ohio Akroni ülikooli politoloogiaprofessor David Cohen ütles, et Obama mainib autotööstuse abistamist absoluutselt iga kord, kui ta nende osariiki külastab.
«Sest Obama kampaaniajuhid usuvad, et GMi ja Chrysleri päästmise otsused on Ohios suur pluss,» ütles professor Cohen.
Professor lisas, et päästetud autotootjate jaoks on poliitilise debati rambivalgus olnud «äärmiselt ebamugav».
Ford, mis valitsuse abi ei vajanud, ütles, et nende tehastes «tõkestamispoliitikat» ei rakendata.
Copyright The Financial Times Limited 2012