Mida teed, kui ettevõte vajab kasvuks rohkem kütust? Kas palkad uue inimese või jagad lisanduvad ülesanded juba olemasolevate töötajate vahel?
Kuidas oma töötajatest rohkem välja «võtta»
The Wiseman Groupi president Liz Wiseman kirjutab HBRis, et kasvufaasis firmades on kiusatus palgata uusi töötajaid peaaegu vastupandamatu. Eriti suur on see nn kuumades kasvuettevõtetes, kes on juba oma olemuselt atraktiivsed tööandjad ja saavad endale ka lubada uut tööjõudu. Aga enne kui sa helistad värbajale ja palud otsida tal uue inimese, tasuks mõelda, kuidas te kasutate juba olemasolevaid ressursse. Firmadel on enamasti üsna selge ülevaade oma materiaalse põhivara kasutamisefektiivsusest, kuid kas sa tead, kui efektiivselt kasutad sa ära oma inimesi?
Enamik ettevõtteid on vilunud palkama tarku ja andekaid inimesi, kuid vaid vähestes firmades on nii palju distsipliini ja arusaamist, et mõista, kuidas täielikult rakendada juba olemasolevaid talente. Paljud juhid on nii keskendunud oma ideedele, et nad justkui lülitavad välja intelligentsi enda ümber. Nende vastandid aga tunduvad aga võimendavat intelligentsust ja inimeste potentsiaali enda ümber.
Uurisime kolleegidega 150 juhti neljal kontinendil, paludes nende alluvatel hinnata, kui suurele osale nende võimekusest ja intelligentsusest pääseb juht ligi. Leidsime, et esimest tüüpi juhid kasutasid vaid 48 protsenti oma töötajate võimekusest, seevastu teist tüüpi juhid aga lausa 95 protsenti. Nüüd, kui oleme veel täiendavaid uurimusi teinud, leiame, et keskmiselt kasutavad juhid 66 protsenti oma alluvate potentsiaalist ära. Ehk teisisõnu, kui panna asi ümber rahasse, siis iga 100 sendi kohta lendab 34 senti otse prügikasti.
Asjal on tegelikult sügavam sisu kui lihtsalt raisatud raha. Inimesed, kelle potentsiaalil puudub töö juures võimalus täielikult avalduda, kirjeldasid oma olukorda masendava ja väsitavana. Paratamatult lahkuvad sellises olukorras kõige andekamad inimesed, seevastu enamik inimesi, kes küll paigale jäävad, tekitavad organisatsioonis oma pettumusega tõsise moraalse probleemi.
Targad juhid mõistavad, et odavaim viis «tankida» ettevõtet on hinnata põhjalikult juba olemasolevaid ressursse. Huvitavad ülesanded ja lisapingutus võib olemasolevatele töötajatele mõjuda küll väsitavalt, kuid samas ka virgutavalt. Liiga paljud ettevõtjad otsivad talente valedest kohtadest. Nad kulutavad aega ja raha nende otsimiseks, selle asemel et vaadata omaenda ettevõttes laiema pilguga ringi.