Päevatoimetaja:
Sander Silm

RIKSi juhataja: omakasu maasturihanke korraldamisel ei olnud

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Nissani logo.
Nissani logo. Foto: SCANPIX

Riigi Infokommunikatsiooni Sihtasutuse (RIKS) juhataja Tõnu Naestema kinnitusel ei suunatud sihtasutuse maasturihanget tahtlikult Nissani kasuks.

Reedel kirjutas BNS, et rahandusministeerium kaalub Riigi Infokommunikatsiooni Sihtasutuse (RIKS) suhtes seoses kuue linnamaasturi liisimishankega väärteomenetluse algatamist, kuna ministeeriumi hinnangul võis RIKS anda hanke tingimustega eelise Nissani sõidukitele.

RIKSi juhataja Tõnu Naestema kinnitas BNSile, et juhtunu puhul on tegemist inimliku eksitusega ning tahtlikult ei ole hanget Nissanile suunatud. «Ka Citroënidel on samad näitajad nii veoskeemi kui mägipidurite ja muude asjade osas,» sõnas ta.

Nimelt leidis ministeerium, et RIKS kirjutas dokumentidesse maasturite veoskeemina sisse All-mode 4x4 ning lühendid DDS ja USS, lisamata viidet «või sellega samaväärne». All-mode 4x4 kasutab Nissan nelikveo tähisena ning DDS ja USS kasutavad Nissan ja Renault mägipiduri ja kallakult startimise funktsiooni tähistamiseks ning need ei ole üldkasutatavad nagu näiteks ABS.

Ministeeriumi teatel rikkus RIKS hankeseadust ka sellega, et lubas laekunud küsimusele vastates pakutavate sõidukite puhul suuremat kaubaruumi kui hankedokumentides märgitud, kuid selgituste andmise teel ei ole hankedokumentide muutmine lubatud.

Naestema sõnul ei teadnud nad, et sedasi teha ei tohi. «Tegemist oli elektroonilise hankega, kus kõik dokumendid on ühes pakis koos, nii hankedokumendid kui ka vastused küsimustele,» selgitas ta, miks tingimusi vastustega muudeti. «Ministeerium väidab, et oleks pidanud hankedokumente muutma. Saime lihtsalt targemaks nüüd, et iga kord tulenevalt küsimustest muudame hankedokumente.»

«Tegemist on inimliku eksitusega, mida järgmistel kordadel saab arvesse võtta. Mingit pahatahtlikkust või omakasu siin kindlasti ei ole. Kui oleks tulnud rohkem pakkumisi ja kedagi oleks hankelt kõrvaldatud mingitel põhjustel, siis võiks olla,» ütles Naestema.

RIKS on üks seitsmest majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi valitsemisalasse kuuluvast sihtasutusest.

Rahandusministeeriumi võimaliku väärteomenetluse põhjuseks on hanke korraldamisel toime pandud riigihanke seaduse rikkumised. Nimelt ei tohi seaduse kohaselt nimetada hanke tehnilises kirjelduses kindlat ostuallikat, protsessi, kaubamärki, patenti, tüüpi, päritolu ega tootmisviisi, mis võiks anda mõnedele pakkujatele või toodetele eeliseid teiste ees või nende osaluse välistada.

Riigihanke aruande kohaselt võitis Riigi Infokommunikatsiooni SA korraldatud linnamaasturite hanke Fakto Auto AS, mis tegeleb Nissani sõidukite müügi ja hooldusega.

Tagasi üles