Keila Rõõmu kaubamajas lülitati 17. veebruaril tööle esimesed neli iseteeninduskassat Eestis. Tartu Tarbijate Kooperatiiv avab aga mais Lembitu Konsumi, kust leiab samuti neli iseteeninduskassat. Iseteeninduse uus ajastu Eestis on alanud. Miks?
Eesti sisenes iseteeninduse uude ajastusse
Ostud saavad kiiremini tehtud, väidavad nii uute kassade maaletoojad kui ka poodnikud. Seega paraneb teeninduse kvaliteet ja kiirus. Kolmas põhjus on aga aimatav – otsesuhtlusest parema meelega kõrvale hiilivat eestlasest tarbijat lihtsalt köidavad uudsed tehnoloogiad ja põnevad lahendused.
«Iseteeninduskassa tehnoloogia on uus ja huvitav,» ütleb ka Keila tarbijate ühistu juhatuse esimees Olev Mäll. «Uued kassad teevad meie toidukaupade osakonna ostjale atraktiivseks.»
Eesti kaupmees on muutunud küpsemaks, kinnitab Rõõmu kaubamajja iseteeninduskassad paigaldanud ettevõtte New Vision müügijuht Kaja Lust.
«Klient on muutunud nõudlikumaks ja konkurents kasvanud,» lisab Luts, et nüüd pööratakse enam tähelepanu ka klienditeeninduse taseme tõstmisele ja konkurentsieelise leidmisele. Seega märgib uudsete kassade lisandumine uue ajastu algust – kaupmees tahab mõelda kliendi rahulolule ja lojaalsusele.
Iseteeninduskassade tulekuga tavakassad ei kao, väidab Luts. Uued kassad hakkavad pakkuma lisaväärtust ja meelitama klienti, kellele meeldib tehnoloogia ja isetoimetamine. «Iseteeninduse kasutuselevõtt tõstab oluliselt kassade läbilaskevõimet,» usub Luts, pidades kaupmehe jaoks oluliseks ka seda, et uudsed kassad kasutavad kaupluse põrandapinda efektiivsemalt.
«Kõik on läinud plaanipäraselt, süsteem töötab tõrgeteta,» kommenteeris iseteeninduskassade esimesi päevi Rõõmu kaubamaja juhataja Ly Reinold. Klientide huvi uue kassasüsteemi vastu on tema sõnul olnud elav ja tagasiside positiivne.
Uus kassasüsteem aitab kokku hoida ka tööjõukuludelt, kuna neljal iseteeninduskassal hoiab silma peal üksainus teenindaja. Tema ülesandeks on klienti juhendada ning näiteks alkoholi või tubakatoodete ostu korral kontrollida ostja vanust.
Uus kassasüsteem on ääretult tundlik, ja seda suures osas just turvalisuse saavutamiseks. Kui tekib näiteks soov pakkida ostetud kaubad kaasavõetud kotti, tuleb see asetada läbi «piiksutatud» ostude alale makseprotsessi alguses, kuna turvakaal fikseerib kõik muutused.