Ameerikas pole just palju ettevõtjaid, kes kannaksid välja võrdluse Steve Jobsi ja Apple'iga. Kuid Hiinast leiab ettevõtja, keda võib vabalt nimetada Hiina Steve Jobsiks.
Hiina ettevõtja on kui Steve Jobsi kohalik koopia
43-aastane Lei Lei Jun on teksade ja musta T-särgiga miljardär. Hiina kuumima nutitelefonifirma Xiaomi asutaja. Bejingis asuv Xiaomi müüb MI-One nimelisi nutitelefone, mis on hea sisu ja mõistliku hinnaga võitnud Hiina tarbijate poolehoiu. Kui telefonid eelmisel sügisel müüki tulid, sai Xiaomi 34 tunniga 300 000 eeltellimust. Vähem kui aastaga on firma MI-One telefone müünud üle kolme miljoni ja müügihoog ei näi vaibuvat, kirjutab Forbes.
Kauaaegne ettevõtja Lei on Xiaomi avalik nägu. Tal on rohkem kui neli miljonit blogi lugejat Hiinas ja ta veedab tunde klientidega Xiaomi MiTalki nimelises jutukas suheldes.
Lei «skooris» esimest korda suurelt, kui müüs 2004. aastal 75 miljoni dollari eest Amazonile oma online-poe Joyo.com. Kolm aasta hiljem läks tema viirusetõrje tarkvarafirma Kingsoft Hong Kongi börsile.
Xiaomi asutas Lei koos sõbra Lin Bin`iga 2010. aastal. Lin Bin on Microsofti ja Google taustaga ning nüüd Xiaomi president. Mehed olid koos tükk aega seedinud mõtet välja tuua kõrgtehnoloogiline, kuid hea hinnaga telefon. Nende idee oli saada inimesed lisaks telefonile ostma ka erinevaid teenuseid. See toimimisviis tekitab võrdluse Apple'iga. Lei ütleb, et Jobs on teda inspireerinud, kuid keeldub tunnistamast, et kopeerib Jobsi ja Apple`it.
«Olin väga pahane, kui niimoodi võrdlema hakati. Kuid nüüd on mul juba ükskõik,» ütleb ta. «Kui Jobs oleks elanud Hiinas, siis ma arvan, et ta poleks edu saavutanud,»
«Jobs oli olemuselt perfektsionist, kuid Hiinas ta ei oleks sellise suhtumisega läbi löönud, siin on vaja teha kompromisse,» rääkis Lei.
Lei võimalused Hiinas on üüratud. China Mobile on suurim mobiilioperator maailmas, kellel on 677 miljonit kasutajat, võrdluseks AT&T kasutajate arv oli märtsi lõpus natuke üle 100 miljoni. China Telecom ja China Unicom, Hiina suuruselt teine ja kolmas telefonioperaator on samuti suuremad kui USA suuremad selle ala ettevõtted.
Hiina tarbijad on nutitelefonid väga kiiresti omaks võtnud. Üle poole sel aastal Hiinas müüdud telefonidest on nutikad. Topeka Capital Marketsi andmeil on Hiinas aasta lõpuks 230 miljonit 3G kasutajat.
Xiaomi on veel väike, kui võrrelda teda tuntumate rivaalidega. Q2 telefone on Hiinas sel aastal müüdud juba 33,1 miljonit tükki. Aasta lõpuks peaks see arv tõusma 140 miljoninin ja Xiaomi turuosa selles valguses on alla viie protsendi. Kasvuruumi on aga nii Hiinas kui väljaspool. Võrdluseks – Xiaomi telefon maksab 320 dollarit, kuid Apple iPhone 4S kohalik hind on 790 dollarit tükist.
«Xiaomi jaoks on väga põnev juurutada Apple mudelit Hiinas,» ütleb Michael Clendenin, Shanghai konsultatsioonifirma RedTech Advisors juht.
Xiaomi ekpordivõimekust näitavad järgmised aastad – nimelt on ettevõte pidanud kõnelusi Telefónica ja Vodafone'iga, kuid mingeid lepinguid ei ole veel allkirjastatud.