Päevatoimetaja:
Sander Silm

Saku Metall teeb Kone firmale liftikabiine

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Saku Metalli allhankeosakonna juhataja Jüri Kozlov jälgib, kuidas tema alluv keevitab kokku järjekordse liftikabiini tükke. Kus maailma otsas see lift inimesi sõidutama hakkab, pole teada.
Saku Metalli allhankeosakonna juhataja Jüri Kozlov jälgib, kuidas tema alluv keevitab kokku järjekordse liftikabiini tükke. Kus maailma otsas see lift inimesi sõidutama hakkab, pole teada. Foto: Laura Oks

Maailma üks juhtivaid liftitootjaid, Soome suurettevõte Kone annab Eestis tööd poolesajale inimesele, kes Saku Metalli tehases Jüris aastas tuhandeid liftikabiine kokku panevad.


Saku Metalli allhankeosakonna juhataja Jüri Kozlov ütles, et koostöö eduka suurkorporatsiooniga oli Eesti ettevõttele majanduslanguse ajal toeks ja tähtis endiselt. Mullu valmis siin 3500 liftikabiini ja tööd sai 50 inimest.

Katsetatakse maa all

Partnerlus algas 2000. aastal, kui Kone pakkumise tegi. Alustati liftipõrandate tootmisega, millele hiljem lisandusid seinad ja mõne aja pärast ka valgustid. Nüüd tehakse Saku Metallis vajaduse korral valmis kogu liftikabiin, pakendatakse ja saadetakse üle ilma laiali.

Neid läheb nii Soome, Itaaliasse, Hiina kui ka Mehhikosse, kus Konel on oma tehased, aga ka Austraaliasse, Okeaaniasse ja mujale.

Praeguseks on Saku Metall jõudnud Kone strateegiliste hõbepartnerite hulka, keda on maailmas 25 ringis.

Järgmisele ehk kuldtasemele jõudmiseks, kus on vaid viis-kuus ettevõtet, tuleb veel kõvasti pingutada, kuid seegi pole võimatu.  

Liftikabiinide ja nende detailide osa Saku Metalli käibes on kõikunud eri aegadel kolmandikust kuni pooleni. Senine rekordaasta oli 2008, kui teele läks 4000 liftikabiinide komplekti. Kozlovi sõnul ollakse tänavu sellele arvule üsna lähedal. Juba on juurde palgatud 40 töötajat ja püsti pandud uus tootmishoone koos täisautomaatse värviliiniga.

Ettevõtte käibest moodustab 70 protsenti eksport.

Iga Kone lift läbib enne käiku andmist ulatusliku katsetuse. Kõrvalistele isikutele suureks üllatuseks ei toimu see aga mitte kõrguses, vaid hoopis maa all.

Maailma pikim liftide testimise torn asub Soomes Lohjas Tytyri lubjakivikaevanduses, kus nüüd on sisse seatud kaevandusmuuseum. Postimees väisas seda kohta seltskonnaga, kes oli kogunenud rahvusvahelisele ajakirjanike seminarile.

Testimiseks mõeldud šaht viib 350 meetri sügavusse maa alla ja võimaldab ekstreemsetes tingimustes – kaevanduses valitsevas niiskuses ja jaheduses – katsetada üle 200 meetri kõrgetele hoonetele mõeldud lifte. Lift kulgeb šahtis kiirusega 17 meetrit sekundis.

 

Märksõnad

Tagasi üles