Oma jutu tõestuseks ei maksnud talle palju kontsentraadipudelilt korgi mahakeeramine ja ühe korgitäie demonstratiivne allaneelamine. Kusjuures - kuigi paljud seda arvanud poleks - elab ja toimetab ammuseks miljonäriks saanud Margus innukalt praegugi müügirindel.
See oli üks sadadest näidetes, kuidas meile üritatakse midagi väga emotsionaalselt läbi tuttavate maha müüa. Eelmisel nädal ilmusid Eesti meediassegi mitmed lood edukatest kodumaistest võrkturundajatest. Küll oli jutuks kosmeetika, küll hirmkalli mahla müük.
Võrkturundus on sünonüüm asjadest, teenustest ja ideedest, mida me ei osta ega müü kaupluses kõrvuti teiste omasugustega, vaid mille iva on peidetud personaalsesse müüki. See on asi, mis ühel juhul võiks meis konkreetse toote vastu suuremat huvi tekitada, usaldust tõsta ja ka kallimale hinnale käega lööma sundida.
Ma olen kaugel arvamisest, et võrkturunduse teel nö käest-kätte müüdavad tooted või teenused oleks halvad või mittekvaliteetsed. Kuigi ükskõik millise võrkturunduse kaudu müüdava toote edasimüüjaks hakkamist julgeks ma soovitada vaid neile, kes soovivad tegelikult alustada oma ettevõtlusega ning pühenduda sellele.
Teisalt aga ettevõtetele, kes soovivad oma tootega maailma vallutada, tasuks kindlasti ka selliste mudelite kasutamist kaaluda. On ju inimeselt inimesele toimiv usalduse müük tänagi valdav viis, kuidas me uusi töötajaid või partnereid või edasimüüjaid leiame. Personaalsed emotsioonid ja isiklik vahetu kogemus kaaluvad üles kuivad faktid, CV või tootekirjelduse.
Vaadates võrkturundust kui ühte viisi ettevõtte müügi kasvatamiseks, tuleb möönda, et see võib osutuda oluliselt edukamaks kui tavapärane kaubandusvõrgu keskne müük. Kuid päris kindlasti ei sobi iga toode võrkturundusse. Nii nagu ei sobi ka iga inimene võrkturundajaks.