Viimasel ajal toimunud riigiasutuste avalikud juhikonkursid paistavad mõnede eranditega juba mõnda aega silma väga väheste kandidaatide arvuga.
Soovite riigiasutuse juhiks? Tänan, ei!
Personaliasjatundjate arvates pole kandidaatide nappuse põhjuseks mitte niivõrd pakutavad palgad või eneseteostuse-probleemid, vaid pigem see, et konkursid on korraldatud vildakalt, ametikohtade ümber hõljub tugev politiseerituse lõhn ja kandidaatidele esitavad nõuded sageli mõttetult kõrged.
Näiteks maksu- ja tolliameti soovis saada vaid samas süsteemis töötanud Marek Helm ja ERRi juhikonkursile tuli sooviavaldus vaid seniselt juhilt Margus Allikmaalt.
Haigekassale uue juhi leidmise esimene katse lõppes aga kahe konkursile saabunud CVga ja uuele juhile esitatavate tingimuste pehmendamisega. Uute tingimuste järgi peab haigekassa juhil olema juhtimiskogemus ja pole ka enam nõuet, et vaja on tingimata põhjalikke teadmisi tervishoiu korraldusest.
Maanteeameti juhiks kandideeris küll hulk inimesi ja kuigi juba enne konkursi tähtaega sosistati, et tegelikult on sobiv inimene partei kuluaarides juba paika pandud, siis osutuks valituks siiski inimene «väljastpoolt süsteeme» - Swedbanki taustaga Aivo Adamson.
Statistikaameti juhikonkursile laekus sooviavaldusi 10 ja maanteeameti juhiks soovis saada 13 inimest. Viimastest valiti välja 3 kandidaati, keda siis põhjalikumalt testida.
Juuli lõpuni saab kandideerida SMITi peadirektoriks. Senine asutuse juht astus tagasi, kui tuli välja, et tema alluvad ametnikud käisid Saksamaal nädalasel tehnoloogiamessi külastusel, mis oma sisult aga oli rohkem lustireis.
Eesti Loto otsib juhti Heiki Kranichi asemele, kelle volitused juhatuse esimehena lõppevad juulis. Riikliku hasartmänguettevõtte juhiks kandideeris 15 inimest, kellest nõukogu valis teise vooru välja kolm inimest.
Juhatuse esimeest otsib ka Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK). Vastavalt nõukogu poolt kehtestatud konkursi tingimustele peab RMK juhatuse esimehel olema metsandusalane magistrikraad või sellega võrdsustatud kõrgharidus, ta peab tundma metsandusvaldkonda ja omama teadmisi Eesti metsapoliitika hetkeolukorrast ning valdkonna arengu suundumustest ja prioriteetidest. Kandideerida saab 10. augustini ja tulevane juht peab esitama lisaks CVle ka essee teemal «Visioon riigimetsa juhtimisest».
Erandina riigiasutuste ja riigile kuuluvate ettevõtete juhikonkursside hulgas paistab silma Eesti Raudtee, kes otsib juhte kahe tütarfirmale: EVR Infra ja EVR Cargo. Neljale ametikohale tuli kokku 84 sooviavaldust ja üle ilma, isegi Indiast, Portugalist, Küproselt.