Clinton soovib kohtuda kosmoseolenditega

Hendrik Alla
, Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Bill Clinton käsitles oma kõnes ülemaailmseid probleeme.
Bill Clinton käsitles oma kõnes ülemaailmseid probleeme. Foto: SIPA

Tänavuse loovusfestivali Cannes Lions kõige mõjukam esineja oli vaieldamatult Bill Clinton. USA president aastatel 1993–2001 kõneles festivali delegaatidele sellest, kuidas reklaam võib maailma muuta.



Festivalikülalised pidasid Clintoni kõnet nii oluliseks, et sabatasid kaks tundi lõõskava Lõuna-Prantsusmaa päikese käes, et mahtuda enam kui 2000 inimest mahutavasse Suurde Auditooriumi. Varasematel aastatel pole isegi sellised mõjuvõimsad inimesed nagu Mark Zuckerberg (Facebook) ega Eric Schmidt (Google) nii suure tähelepanu osaliseks saanud.

Sellesse auditooriumi, mida tuntakse ka nime all Grand Audi, viibki kuulus punane vaip ning seal toimuvad tavaliselt festivali auhinnagalad. Turvameetmete tõttu tühjendati tund enne tema esinemist terve festivalipalee ja suleti ka pressikeskus.

Kolm põhiprobleemi

Oma kõnes keskendus Clinton globaalsetele probleemidele ning sellele, kuidas saalis viibijad ehk reklaamitegijad, turundajad ja meedia esindajad neid probleeme mõjutada suudavad.

«Kuna maailma asjad sõltuvad järjest enam sellest, kuidas ja milles suudame omavahel kokkuleppele jõuda, on kommunikaatoritel tohutu mõju sellele, mis hakkab juhtuma järgmise 20–30 aasta jooksul,» ütles ta.

Clintoni sõnul on selle sajandiga alanud inimühiskonna kõige sidusam ajastu, st enam kui kunagi varem mõjutavad indiviidide ja organisatsioonide otsused teisi olendeid. Seega peaksime oma tegudes silmas pidama jätkusuutlikkust. See oli ekspresidendi kõne üks võtmesõnu.

Olenditest rääkides rõõmustas Clinton, et astronoomid on avastanud juba kümmekond väljaspool päikesesüsteemi asuvat planeeti, millel võiks vabalt elu leiduda, isegi mõistuslikku elu. Ja kui tulnukad meid külastama peaksid, siis kahvatuvad kõik praegused probleemid.

«Kui oleksin noorem, siis kaaluksin tõsiselt uuesti presidendiks kandideerimist, sest tahaksin näha, mis sellest asjast välja tuleb,» muigas 65-aastane USA 42. president.

Clinton, kes praegu juhatab heategevusega tegelevat Clinton Foundationit, tõi oma kõnes välja kolm probleemi, mis tänapäeva maailma rõhuvad.

Esiteks: ebavõrdsus. Näiteks Indias on maailma suurim keskklassi kiht, aga seal on ka kõige rohkem vaeseid. Pooled inimesed maailmas peavad hakkama saama vähem kui kahe dollariga päevas.

Teiseks: ebastabiilsus. Natuke ebastabiilsust on hea, muidu läheks elu igavaks ja mingit arengut ei toimuks. Reklaamitegijate töö oleks ka palju raskem, kui inimesed ostaksid ainult samu kaupu ja oma tarbimisharjumusi iialgi ei muudaks.

Kolmandaks: kliima soojenemine. See mõjutab elu planeedil rohkem, kui võimulolijad ja tööstusfirmade juhtkonnad seda tunnistada tahavad.

Clinton tõi näite ühest USA vabariikliku partei poliitikust, kes muidu on 110 protsenti õigeusklik parempoolne, kuid tunneb muret kliima soojenemise pärast. Selgub, et sealses süsteemis on võimatu mingile valitavale kohale kandideerima hakatagi, kui sa kliima soojenemist ei eita. Sinu oma partei takistab sind.

Ometi on poliitika see koht, kus saab teha maailma muutvaid otsuseid. Seda pidid tunnistama nii Egiptuse küberrevolutsionäärid kui ka Occupy Wall Streeti liikumine. Tänavatelt võib asi alguse saada, kuid tõsisteks muutusteks on vaja võimukoridoridesse pääseda.

Clintoni sõnul on seminari publikul, st reklaamijatel, turundajatel, ajakirjanikel ehk kommunikaatoritel, metsik mõju sellele, milline meie maailm järgmise 20–30 aasta jooksul välja hakkab nägema.

Jubedaim asi ilmas

Illustreeriv näide selle mõju mehhanismide kohta: pärast Haiti maavärinat riiki voolanud miljarditest hädaabidollaritest tuli enamik väikeannetajate käest. Keskmine annetuse suurus oli 26 dollarit. Aga just nende inimeste käitumist, hoiakut ja otsuseid saavad mõjutada reklaamitegijad.

Jubedaim asi ilmas on see, kui inimene ärkab hommikul üles, vaatab peeglisse ja tajub, et miski ei lähe paremaks. «Kõik on ja jääb nii, nagu see oli eile, täna, homme,» lõpetas Clinton.

Reklaamitegijate rõõmuks rääkis esineja, milline on tema lemmikreklaam. Kõige enam meeldib Clintonile USA agentuuri Grey New York valmistatud telereklaam, milles näidatakse, kuidas kaabel-TV võib ära rikkuda inimese elu, ja pakutakse lahenduseks toodet DirecTV.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles