Tarbija24 toimetusse helistanud elektrifirmas äärmiselt nördinud Rita Kaljus rääkis, et elektrivõrgu rikke tõttu läks tema vana korralik teler katki ning Elektrilevi polnud nõus kahju täies mahus hüvitama.
Elektririkke tõttu telerita jäänud naine süüdistab Elektrilevi ärapanemises
Tapa vallas koos koduse abikaasaga elav töötu naine selgitas, et tema seitse aastat tagasi ostetud üle 18000 krooni maksnud televiisor läks kevadel elektririkke tõttu katki. Esmalt püüdis naine telerit remontida, ent kuna isegi Tallinnas vajalikku juppi polnud, tuli ettevõttele esitada nõue teleri hüvitamiseks. Kaljuse soov oli saada 500 eurot pluss asjaajamisele kulunud summa, ent Elektrilevi nõustus kompenseerima kokku vaid 299 eurot.
Kõige rohkem ärritas naist, et endine kõrgema hinnaklassi televiisor oli eelnevalt täiesti töökorras ning selle asemel pakuti talle 50 protsendist kompensatsiooni odavale televiisorile. «Seitse aastat tagasi mul oli tõepoolest see üks kõrgklassi televiisor. Nüüd saan ma 299 euro eest kõige odavama teleri ausalt öeldes,» oli naine ärritatud.
«Ma olen töötukassas olnud üle poole aasta arvel ja mul tõepoolest ei ole neid vahendeid. Ja selle pärast ma ikkagi võitlesin. Aga eetiliselt ei ole see ikkagi see summa, mis oleks pidanud olema. Mina oleks rahuldunud 500 euroga, pluss siis sõidukulud, nagu ma sinna kahjunõudesse panin. Ja see oli ka tõepoolest selline Harju keskmine nõudmine. Aga nad tegid ikkagi mulle üks-null ära, kui päris aus olla,» kirjeldas Kaljus olukorda.
Naine möönis, et suure firmaga jagelemisele minev närvikulu ei tasu ära. «See ei ole õiglaselt tehtud asi,» ütles ta, et edasi kohtusse minekule ei peaks tema närvikava vastu: «Ma lihtsalt ei jõua.»
Elektrilevi kommunikatsioonijuht Tuuli Sokmanni sõnul läks selle konkreetse juhtumi puhul teler katki keskpingevõrgu rikke tõttu. «Tegemist oli seitse aastat vana kineskoop-teleriga, mida ei saanud remontida. Kui seadet ei saa remontida, siis hüvitame kulud hinnalt ja funktsioonidelt samaväärse seadme ostuks. Kui asendamiseks ei soovi klient osta kasutatud, vaid uut seadet, siis hüvitame proportsionaalselt kahjustunud seadme vanusega uue seadme maksumuse,» märkis ta
«Oleme lähtudes kindlustusettevõtete praktikast ja oma senisest kogemusest välja töötanud hüvitamise määrad, mis on üleval meie kodulehel. Mõistagi arvestame aga praktikas iga konkreetset juhtu paindlikult. Konkreetse juhtumi seitse aastat vana teleri puhul pakkusime hüvitamise määraks 50 protsenti uue seadme maksumusest, mis lähtub sama tootja kaasaegse tehnoloogia ja isegi suurema ekraaniga mudelist. Lisaks hüvitame kliendile ka asjaajamiskulu,» lisas Sokmann.
Taolistel juhtumitel lähtub ettevõte ka asjaolust, et kliendil on võimalik osta kasutatud teler. «Sama mudel ja sama vanusega teler oli netipoes saadaval summas ligikaudu 30 eurot, ka teised analoogsed pakkumised jäid kõik alla 100 euro. Meie hüvitame kliendile 300 eurot, mida ta saab kasutada uue seadme ostuks (siin sisalduvad ka kliendi asjaajamiskulud). Klient saab selle summa puhul otsustada paindlikult – kas osta kasutatud seade, mille puhul ei pea ta ise täiendava summaga panustama, või uus seade, mille puhul katab hüvitis vähemalt poole uue seadme maksumusest,» selgitas Elektrilevi kommunikatsioonijuht.
Elektrilevi hüvitab kahju, mis on tekkinud nende põhjustatud või nende kontrollitavast sündmusest – näiteks riketest või lülitamistest. «Sarnaselt muude tegevusalade praktikale ei hüvita me vääramatust jõust, näiteks äikesest tingitud kahju. Mida kliendid alati ei tea, on see, et alates liitumispunktist algab kliendile kuuluv sisene elektrisüsteem, mille korrashoiu ja ka võimalike häirete eest vastutab klient ise. Seega tasub majasisene elektrisüsteem korras hoida ja teha ennetavaid samme äikesest ja võrguhäiretest tingitud kahjude ärahoidmiseks,» selgitas Sokmann.
Äikese eel tuleks elektriseadmed vooluvõrgust välja tõmmata. Tundlike seadmete kaitseks võrguhäirete eest on elektroonikapoodides saadaval mitmeid kaitseseadmeid. Kõige sobivama kaitseviisi valik sõltub sellest, kui elutähtsad, tundlikud või hinnalised on kasutatavad elektriseadmed, millises seisukorras on maja varustav elektrivõrk ja kui kriitiline on pideva elektrivarustuse tagamine majapidamisele või ettevõttele. Näiteks on see väga tähtis loomapidajatele, selgitas Elektrilevi kommunikatsioonijuht. 2011. aastal hüvitas ettevõte ligi pooled esitatud kahjunõuetest. Lisainfot elektrivõrgust tingitud kahjude ennetamise ja hüvitamise, samuti kaitseseadmete kohta leiab Elektrilevi veebilehelt.