Cannes’i rannapromenaadile moodustus Lady Gaga kontserdi vääriline saba. Cannes Lionsi festivali delegaadid seisid tunde lõõskava pärastlõunapäikese alla, et osa saada USA endise presidendi Bill Clintoni kõnest teemal «Kuidas reklaami abil maailma parandada».
Bill Clinton õpetas reklaamitegijaid
Turvakaalutlustel oli tühjendatud kogu festivalipalee ja ka pressikeskus, välja arvatud tuhandeid inimesi mahutav Suur Auditoorium, kus seminar aset leidis.
Clinton, kes praegu juhatab heategevusega tegelevat Clinton Foundationi, tõi oma kõnes välja kolm probleemi, mis tänapäeva maailma rõhuvad.
Esiteks, ebavõrdsus. Näiteks Indias on maailma suurim keskklassi kiht, aga seal on ka kõige rohkem vaeseid. Pooled inimesed maailmas peavad hakkama saama vähem kui kahe dollariga päevas.
Teiseks, ebastabiilsus. Natuke ebastabiilsust on hea, muidu läheks elu igavaks ja mingit arengut ei toimuks. Reklaamitegijate töö oleks ka palju raskem, kui inimesed ostaksid ainult samu kaupu ning oma tarbimisharjumusi iialgi ei muudaks. Aga liiga suur ebastabiilsuse määr ja teadmatus tuleviku ees hirmutab inimesi.
Kolmandaks, kliima soojenemine. See mõjutab elu planeedil rohkem, kui võimulolijad ja tööstusfirmade juhtkonnad seda tunnistada tahavad. Clinton tõi näite ühest Ameerika vabariikliku partei poliitikust, kes muidu on 110 protsenti õigeusklik parempoolne, kuid tunneb muret kliima soojenemise pärast. Selgub, et sealses süsteemis on võimatu mingile valitavale kohale kandideerima hakatagi, kui sa kliima soojenemist ei eita. Su oma partei takistab sind.
Ometi on poliitika see koht, kus saab teha maailma muutvaid otsuseid. Seda pidid tunnistama nii Egiptuse küberrevolutsionäärid kui Occupy Wall Street liikumine. Tänavatelt võib asi alguse saada, kuid tõsisteks muutusteks on vaja võimukoridoridesse pääseda.
Clintoni sõnade järgi on eilse seminari publikul, st reklaamijatel, turundajatel, ajakirjanikel ehk kommunikaatoritel, metsik mõju sellele, milline meie maailm järgmise 20-30 aasta jooksul välja hakkab nägema. Illustreeriv näide selle mõju mehhanismide kohta: pärast Haiti maavärinat riiki voolanud miljarditest hädaabidollaritest tuli enamik väikeannetajate käest. Keskmine annetuse suurus oli 26 dollarit. Aga just nende inimeste käitumist, hoiakut ja otsuseid saavad mõjutada reklaamitegijad.
Kõige jubedam asi maailmas on see, kui inimene ärkab hommikul üles, vaatab peeglisse ja tajub, et mitte midagi ei lähe paremaks. Kõik on ja jääb nii, nagu see oli eile, täna, homme, lõpetas Clinton oma mõttekäigu. Aga inimestele peab anda lootust. «Me ei vaja 24-tunni-imesid. Aga me vajame natuke progressi iga päev,» ütles Clinton.