Suur Vene autokaupleja lõpetas oma äri nõnda, et müüs küll autod maha, tehasele raha aga ei maksnud ning peab hüvituseks oma autopoed käest andma.
4147 Ladat kadusid kui tina tuhka
AvtoVAZ ei näinud enam diilerile Eleks-Poljusele antud 4147 autot ega ka 35 miljonit dollarit (432 miljonit krooni) nende eest, hüvituseks võtab autotootja üle pooled edasimüüja esindused, kirjutas Kommersant, vahendas
.
AvtoVAZi komisjon kontrollis müügiks antud autode olemasolu ja hoiutingimusi veebruari algul diileri autokeskustes Moskvas, Jekaterinburgis, Nižni Novgorodis, Peterburis, Togliattis, Uljanovskis, Ufaas ja Tšeljabinskis, avastas hulga autode puudumise ning lõpetas müüjaga lepingu. Tootja esindaja selgitusel sai Eleks-Poljusi direktor ja põhiomanik Igor Lisjutin detsembri algul õigused 9000 auto väljavõtmiseks, mida vana aasta lõpul - uue algul ka kasutas.
Nüüd käivad läbirääkimised 8 või 9 autokeskuse üleandmiseks tootjale, kokku on AvtoVAZi ühel senisel suuremal müüjal neid 16. Tootja annaks need üle omaenda müügivõrgule Lada-Servis. IFK Metropol analüütiku Mihhail Paki sõnul nii tootja kui tema diilerite praeguste likviidsusprobleemide juures kontsernil mõttekam keskused üle võtta, nii suureneb ka Lada-Servisi väärtus. AvtoVAZ plaanib 75 protsenti selle aktsiatest vahetada OAO Ižavto 98 protsendi aktsiate vastu.
Tehase esindaja juhtis tähelepanu, et tehase puhul pole tegu diileri emaettevõttega, vaid lihtsalt võlausaldajaga. Eleks-Poljus teatab oma kodulehel, nagu oleks ta AvtoVAZi tütarettevõte tolle 51 protsendilise osalusega. Selle äriühingu bilansis on aga kõigist selle nime all tegutsevaist filiaalidest vaid kaks ning needki pole ise autosalongide omanikud. Ülejäänud vara kontrollib Spark-Interfaxi teatel mitmesuguste skeemide kaudu Lisjutin. Kumbki pool ei soovinud sel nädalal ajalehele asju täpsemalt kommenteerida.
Peale võla tootjale on Eleks-Poljusil veel 8 miljardit rubla võlga seitsmele eri pangale. Varem on Lisjutin kinnitanud valmisolekut anda pankadele võla katteks üle kogu firma vara. Enne kriisi hinnati ärimehele lähedalseisva allika sõnul seda 534 miljonile dollarile (6,6 miljardit krooni), millest 16 autokeskust olid väärt 240 miljonit dollarit (2,96 miljardit krooni), ülejäänu oli põhiliselt maa. Praegu pole holdingettevõttel aga ühtegi kehtivat müügilepingut autotootjatega. Daewoo, Hyundai, GAZ, UAZ ja Fiat käesolevaks aastaks lepingut ei pikendanud ja AvtoVAZ katkestas selle hiljuti. Omanik on tunnistanud end tegelevat jääkide müügi ja salongide sulgemisega.