Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Turvakatses põrusid ka Eestis müüdavad toolid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rami Anttila ja ta poeg Jesse näitavad, kuidas turvatooli kinnitada. Ostmisel määravad sageli katsete tulemused.
Rami Anttila ja ta poeg Jesse näitavad, kuidas turvatooli kinnitada. Ostmisel määravad sageli katsete tulemused. Foto: Liis Treimann

Saksa autoklubi ADAC katsetas 33 laste turvatooli, millest viie turvalisust hinnati mitterahuldavaks. Nende seas oli Eestis müüdavad Graco Logico L ja Kiddy Guardianfix Pro Isofix.


Katses põrusid kuni 18 kilogrammi kaaluvatele lastele mõeldud turvatool Peg Perego Viaggio convertible, aastastele kuni 12-aastastele lastele (9–36 kilogrammi) mõeldud tool Kiddy Guardianfix Pro Isofix, nelja- kuni 12-aastaste laste (15–36 kilogrammi) turvatoolide seas EasyCarSeat Inflatable, Graco Junior Maxi ja Graco Logico L. Kui teised turvatoolid põrusid külgkokkupõrkekatses, siis täispuhutav lastetool EasyCarSeat ei läbinud ei laup- ega külgkokkupõrke katset.

«Meie müüme mudelit Graco Logico L, aga nime all Graco Rallysport,» rääkis Rami Anttila kauplusest Kurepesa. Seda tooli on müügil kolm varianti: Rallysport basic on natuke õhema riidega ja maksab 89 eurot, Graco Rallysport maksab 109 eurot, natuke parema pehmendusega istumisosas ja peatoes Graco Rallysport XComfort maksab 149 eurot.

«Graco turvatoolid müüvad hästi ja kuna sellelt mudelilt saab seljatoe ära võtta, nii et jääb ainult istumisalus, siis on sel eriti pikk kasutusaeg. Teisisõnu – selle hinnaga saab hea tooli,» sõnas Anttila. Kuigi selle mudeli turvalisuskatse tulemused ei olnud head, kinnitas Anttila, et tooli ostnud vanemad ei pea muretsema selle pärast, nagu oleksid saanud halva tooli. «Kui sul ei ole raha, siis võid osta 79 eurot maksva tooli. See on turvaline, hea tool, testitud,» toonitas ta ja lisas, et müüjatena jälgivad nad väga hoolikalt kõikvõimalike katsete tulemusi.

Anttila sõnul sai see mudel viimases katses halva hinnangu seetõttu, et turvatoolil võeti ära seljatugi ja seda katsetati kui istmekõrgendust. «See ei saagi testides häid tulemusi saada, sest siis pole peatuge,» selgitas kaupmees. Ta tõi näiteks firma Maxi Cosi, kes veel paar aastat tagasi tootis mudelit, millelt sai seljatoe ära võtta, kuid loobus siis sellest. «Nad hakkasid kartma, et kui seda testitakse ilma seljatoeta, siis ei saada nii häid tulemusi. Kui aga testi tulemus on kehv, siis ei taha keegi seda enam osta,» tõi ta näite.

Nii Anttila kui ka veel mõne aasta eest Graco toole müünud BeebiCenteri esindaja Ats Piirmets kinnitavad, et katsete tulemused mõjutavad turvatoolide läbimüüki. «Turvalisustestid avaldavad väga suurt mõju, eriti Saksamaal, aga ka Skandinaavias. See on A ja O,» sõnas Piirmets. Ta lisas, et kui veel mõni aasta tagasi valisid Eesti vanemad turvavarustust suuresti kaubamärgi järgi, siis nüüd on nad hakanud enne ostmist uurima katsete tulemusi.

Anttila tõdes, et viimases katses saadud negatiivne hinnang on juba mõjutanud Graco toolide müüki. «Eks siis müüjad peavad rohkem selgitama, milles on asi. Hiljem tuleb järgmine test, ja siis on kõik jälle teisiti,» sõnas kaupmees. Ta lisas, et kuna turvatoolide tootmine on suur äri, siis püüavad tuntumad tegijad kaupa pidevalt uuendada. «Igal aastal tuleb midagi uut ja kogu aeg katsetatakse, sellepärast ongi iga tool mingi testi võitnud,» rääkis ta.

Kuigi ADACi katse põhjal jättis nimetatud turvatoolide turvalisus soovida, on kõigil neil ometi euroliidu kasutuslitsents, sest ADACi katse nõuded on ametlikest miinimumnõuetest karmimad.

Märksõnad

Tagasi üles