Päevatoimetaja:
Sander Silm

Kuidas valida lapsele turvatooli

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rami Anttila toonitab, et turvatool peab lapsele paras olema.
Rami Anttila toonitab, et turvatool peab lapsele paras olema. Foto: Liis Treimann/Postimees

Turvatoolide müüjad soovitavad tooli ostma tulla oma autoga ning kui lasteriideid võib osta pisut suuremad, siis turvatoolide puhul seda teha ei tohi.

Turvatoole müüva poe Kurepesa omaniku Rami Anttila sõnul tuleb tooli ostes kindlasti arvestada lapse vanusega. «Mõni tahab osta suuremat tooli, et saaks kauem kasutada,» rääkis Anttila. Nii uuritakse näiteks tooli valides, kas 10kilose lapse võib panna turvatooli, mis on mõeldud 15 kg ja raskemate laste jaoks. Ta toonitas, et seda ei tohiks mitte mingil juhul teha. «Siin mängida ei saa. Sa ostad tooli, mis sobib just sellele lapsele. Muidu ei olegi mõtet osta,» toonitas ta.

Ka Ats Piirmets BeebiCenterist toonitab, et turvatooli valides tuleb vaadata, kas see on lapsele paras. «Turvalisuse puhul on kõige olulisem, et oleks kaitstud pea. Pea osa ei saa olla väga kitsas ja sellel peaksid olema väljaulatuv osa,» selgitas ta. Piirmets sõnul paljusid vanemaid hirmutab, et väljaulatuva peaosa tõttu ei näe laps paremale ega vasakule. «Aga see ei ole tähtis. Oluline on, et kui tuleb külje pealt löök, siis see pea käib tooli, mitte autoukse vastu,» rõhutas ta. Ka tasub tooli valides jälgida, et kaitstud oleksid lapse õlad ja puusad.

Uus trend on kasutada turvaistme puhul turvapatju ning auto turvarihm käib üle selle ehk last hoiab kinni turvapadi, mitte enam traditsioonilised rihmad. «Kui löök tuleb, siis laps rullub üle turvapadja ja see võtab kogu selle löögijõu, mis jaguneb lapse keha peale ühtlaselt,» selgitas Piirmets. Traditsiooniliste rihmade puhul on lapse õlad avarii korral fikseeritud, kuid pea liigub järsult ette. Kuna lapse pea on suur ning kael nõrk, siis võib see kaasa tuua traagiliste tagajärgedega vigastusi.

Turvatooli proovi oma autos

Kuigi poodides on olemas demotoolid, kus saab turvatooli või – hälli kinnitamist proovida, siis Piirmets soovitab turvatooli tulla ostma oma autoga, kuna demotoolide ümber saab vabalt liikuda erinevalt sõidukist.

«Tegelikult oleks hea, kui saaks tulla poodi autoga, panna laps turvatooli sisse ja vaadata, kas ta mahub. Kui see iste panna tagumisele pingile, siis kas eesistujale jääb ruumi. Teinekord peab eesistuja istuma põlved lõua all,» tõi ta näite. Turvatooli või –hälli ostes tasuks vaadata, kui lihtne on seda kinnitada. Kuna uuematel mudelitel peab turvarihm ulatuma üle tooli ees käiva padja, siis tasuks järgi proovida, kas rihm on piisavalt pikk, et sellega saaks turvaistet kinnitada.

Rami Anttila sõnul uuriti mõne aasta eest Soomes turvahällid ja –toolide kinnitamist autodes ning selgus, et enam kui pooled neist olid valesti kinnitatud. Seetõttu soovitab Anttila hoolikalt kasutusjuhendist uurida, kuidas tooli õigesti kinnitada. «Kui tekib vähimgi kahtlus, siis mine poodi ja müüja näitab, kuidas seda tuleb teha. Turvatoolil ei ole mõtet, kui see ei aita,» rõhutas ta.

Turvatooli ostes ei tasu Ats Piirmetsa sõnul tõsiselt võtta reklaamlausega, et tegu on hingava tekstiiliga. «Mingil määral võib see ju nii olla, aga iga turvatooliga on nii, et kui paned selle autosse ja valid lapsele vale riietuse, sõidukis on vale temperatuur, siis ta hakkab nagunii higistama,» arvas Piirmets.

Tihti valitakse turvatooli värvi järgi, uskudes, et valge värviga turvatool on jahedam kui tume. «Tegelikult oleneb kõik materjalist ehk kas see kuumeneb kiiresti või mitte.»

Kuigi testides kontrollitakse, kas toolid sisaldavad ohtlikke keemilisi elemente, siis Piirmets soovitab suhtuda nendesse leidudesse skeptiliselt. «Ühes turvatoolis leiti rihmapehmendustes ohtlikku ainet, mis pestes ära kaob ja kui hakata nende ainete kohta lugeda, siis selgub, et see aine eraldub kui temperatuur on üle 100 kraadi,» tõi ta näite.
 

Tagasi üles